fbpx

Co warto przetestować w sklepie internetowym? Część 1: proces składania zamówienia

W dzisiejszym artykule przechodzimy do konkretów dotyczących tematyki testowania. Omówimy zatem, co przetestować w pierwszej kolejności, aby uzyskać najlepsze efekty.

Jeśli udało mi się przekonać cię do konieczności testowania w swoim sklepie, to zapewne masz mnóstwo pomysłów, co można byłoby przetestować. Warto byłoby je uporządkować i zaplanować testowanie w taki sposób, by uzyskać maksimum efektów.

Już w pierwszym artykule wspominałem, że najszybciej zobaczysz efekty testowania, gdy zaczniesz od zmian w procesie składania zamówienia (czyli od koszyka do zakończenia zamówienia), bo każda dobra zmiana na tych etapach w prosty sposób podnosi sprzedaż. Dziś chciałbym zaproponować ci konkretne sugestie, co warto przetestować w procesie składania zamówienia.

Intuicyjny proces zamówienia

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy na każdym etapie składania zamówienia twój klient od razu wie, co powinien zrobić i gdzie powinien się udać?

  • Czy twoja strona odpowiada na pytania, które klient sobie zadaje w czasie przechodzenia procesu zamówienia?

  • Na ile składanie zamówienia jest w twoim sklepie łatwe i intuicyjne?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj skrócenie liczby kroków koniecznych do złożenia zamówienia.

  • Przetestuj zmianę kolejności kroków (np. najpierw wybór rodzaju dostawy, potem logowanie lub odwrotnie).

  • Przetestuj umieszczenie np. w bocznej kolumnie dodatkowych informacji wyjaśniających wątpliwości klienta.

Bezpieczeństwo

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy zapewniasz swoich klientów o bezpieczeństwie transakcji?

  • Czy oczekując od klienta wypełnienia formularza z danymi osobowymi, dbasz o bezpieczeństwo przetwarzania danych i zapewniasz o tym swoich klientów?

  • Czy odpowiadasz na pytania, które klient mógłby sobie zadać na temat bezpieczeństwa jego danych?

  • Czy rozwiewasz wątpliwości swoich klientów dotyczące bezpieczeństwa przesyłanych towarów w transporcie?

  • Czy informujesz swoich klientów o możliwości zwrotu towaru?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj dodanie krótkich zapewnień o bezpieczeństwie, dostosowanych do oczekiwań klientów (np. o bezpiecznym przetwarzaniu danych, bezpiecznej dostawie i możliwości zwrotu towaru), lub podaj linki do dłuższych tekstów na ten temat.

  • Przetestuj nie tylko obecność takich zapewnień, lecz także ich położenie, np. umieszczenie ich w sąsiedztwie punktów działania.

Oczywiście zrób to tylko wtedy, gdy rzeczywiście takie bezpieczeństwo zapewniasz, bo nie wyobrażam sobie, by np. o bezpieczeństwie danych osobowych zapewniał sklep, który nie stosuje SSL ani nie przestrzega Ustawy o ochronie danych osobowych i nie ma zgłoszonych baz klientów do GIODO.

Formularze

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy twoi klienci dokładnie wiedzą, jakie dane muszą podać i dlaczego ich potrzebujesz?

  • Czy odwiedzający poszczególne etapy wizyty w sklepie wiedzą, co się stanie dalej, gdy wypełnią dany formularz?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne ułożenie formularzy. Jak wspominałem w jednym z poprzednich artykułów, udało mi się osiągnąć spory wzrost sprzedaży przez samo umieszczenie dwóch formularzy obok siebie, a nie jeden pod drugim, dzięki czemu oba były od razu widoczne.

  • Przetestuj taką konstrukcję formularza, by przycisk, w który klient musi kliknąć, aby przejść do następnego etapu, był widoczny od razu (above the line – czyli bez konieczności przewijania strony).

  • Przetestuj usunięcie z formularza pól, które nie są ci konieczne do realizacji zamówienia. Sprawdź też różne sposoby oznaczania pól obowiązkowych.

  • Przetestuj tekst na przyciskach pod formularzem. Sprawdź różne ich treści, tak by klient miał pewność, co się stanie, gdy naciśnie przycisk (a nie zawsze ma pewność, co oznacza np. „wyślij” lub „dalej”).

  • Przetestuj różne warianty przycisków pod formularzami (kolory, wersje graficzne lub typowe HTML, większe rozmiary przycisków).

Rozpraszacze”

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy twój sklep internetowy nie odwraca uwagi klientów od kupowania niepotrzebnymi informacjami?

  • Czy chronisz swoich klientów przed np. przypadkowym kliknięciem, które spowoduje wyjście z procesu kupowania i konieczność jego przechodzenia na nowo?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj usunięcie ze stron procesu kupowania wszelkich informacji, które nie są konieczne do samego składania zamówienia, np. menu bocznych i górnych, rozbudowanej stopki, wszelkich reklam, wyszukiwarki itp.

  • Przetestuj usunięcie możliwości powrotu do strony głównej przez kliknięcie w logo na etapach składania zamówienia – aby wyeliminować utratę klientów, którzy klikną przypadkowo, a potem rezygnują, bo nie chcą przechodzić procesu jeszcze raz.

  • Przetestuj pokazywanie (lub niepokazywanie) klientowi, na jakim jest etapie składania zamówienia. Pokazywanie w formie graficznej lub tekstowej kroków, które klient już przeszedł i które pozostały do przejścia, weszło do tzw. najlepszych praktyk i dziś stosują je prawie wszystkie sklepy internetowe. A tymczasem z moich testów wynikło, że część klientów nie rozumie, do czego to służy i klika na kolejnych etapach, chcąc przejść dalej, np. bez wypełnienia formularza. Usunięcie informacji o krokach składania zamówienia wpłynęło pozytywnie na proces kupowania w mojej księgarni – zachęcam więc, byś to sprawdził u siebie.

  • Przetestuj pokazywanie (lub niepokazywanie) klientowi zawartości jego koszyka na poszczególnych etapach procesu składania zamówienia.

Wiele z tych sugestii zastosowanych w mojej księgarni miało ogromny wpływ na zwiększenie sprzedaży. Oczywiście powyższa lista sugestii w żaden sposób nie jest w stanie wyczerpać tematu, bo prawdziwe testowanie nigdy się nie kończy i nie ukrywam, że sam również wciąż szukam inspiracji, jak zwiększać sprzedaż w procesie kupowania. Mam nadzieję, że i czytelnicy „Mensis.pl” odniosą z przetestowania tych rozwiązań konkretne korzyści. A już w następnym numerze zaproponuję, co warto przetestować na stronie produktu.

Zostaw odpowiedź