fbpx

Co warto przetestować w sklepie internetowym? Część 2: strona produktu

W dzisiejszej części naszego cyklu zajmiemy się stroną produktu. Głównym celem podstron produktowych jest kliknięcie przez potencjalnego klienta przycisku „Dodaj do koszyka” i dlatego właśnie ku temu celowi powinny zmierzać nasze wysiłki optymalizacyjne.

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy potencjalny klient wchodząc na stronę, nie ma wątpliwości, na jakiej stronie się znalazł? Pamiętaj, że w wielu sklepach strony produktowe to najpopularniejsze „landing page”, czyli pierwsze strony, na które klienci trafiają np. z wyszukiwarki Google lub linków zewnętrznych. Ważne jest zatem, by klient wiedział, gdzie trafił.

  • Czy strona jest przejrzysta i czytelna?

  • Czy poszczególne elementy strony znajdują się na właściwym miejscu i potencjalny klient może je intuicyjnie znaleźć?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne układy strony, tak aby uzyskać maksymalną czytelność i przejrzystość. Przetestuj układ strony produktu, pozbawiony typowych dla wielu sklepów bocznych kolumn, czyli układ pozbawiony np. klasycznego menu bocznego.

  • Przetestuj różne położenie podstawowych elementów: np. zdjęcie po lewej stronie, opis po prawej stronie lub układ odwrotny.

  • Przetestuj usunięcie ze strony produktu wszystkich elementów, które nie pomagają klientowi w podjęciu decyzji.

Przycisk „Dodaj do koszyka”

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy klient na pewno wie, że aby dokonać zakupu, powinien dodać produkt do koszyka, i czy wie, jak to zrobić? Wielu właścicielom sklepu wydaje się to oczywiste, ale trzeba brać też pod uwagę klientów, którzy składają zamówienie w internecie po raz pierwszy w życiu, lub takich, którzy dotąd kupowali tylko na Allegro, gdzie spotykali się z komunikatem „Kup teraz”, a nie koszykiem.

  • Czy przycisk „Dodaj do koszyka” jest najbardziej widocznym i rzucającym się w oczy elementem na stronie produktu?

  • Czy przycisk jest umieszczony w odpowiednim miejscu na stronie produktu?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne słownictwo etykiety na przycisku (np. „Dodaj do koszyka”, „Do koszyka”, „Kup teraz”).

  • Przetestuj różne warianty kształtu i stylu (np. trójwymiarowy, wypukły, z cieniem) przycisku lub przycisk niegraficzny (w formie zwykłego tekstu lub kodu HTML).

  • Przetestuj różne kolory przycisku, biorąc pod uwagę kontrastowość i widoczność na stronie.

  • Przetestuj różne warianty rozmiaru przycisku.

  • Przetestuj obecność (lub nie) na przycisku ikonki koszyka lub innych ikonek, np. strzałek, plusa itp.

  • Przetestuj różne warianty umiejscowienia tego przycisku.

  • Przetestuj również dodatkowe umieszczenie tego przycisku na dole opisu (szczególnie jeśli opis jest długi) lub pod opiniami o produkcie, by potencjalny klient mógł podjąć decyzję od razu po przeczytaniu opisu, bez konieczności powrotu na górę strony.

Prezentacja produktu

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy prezentujesz klientowi produkt wizualnie w sposób zachęcający do zakupów?

  • Czy opis produktu zachęca do jego kupienia, czy raczej skupia się na fizycznych cechach produktu?

  • Czy dzięki twojej stronie produktu klient ma możliwość podjęcia przemyślanej decyzji? Czy odpowiadasz na każde z pytań, które mógłby sobie zadać, chcąc kupić taki produkt?

  • Czy pomagasz klientowi podjąć decyzję, prezentując np. recenzje ekspertów, opinie klientów, którzy kupili produkt, szczegółowe informacje techniczne?

  • Czy sposób prezentacji informacji o produkcie jest dopasowany do osobowości klienta?

  • Czy sposób prezentacji produktu jest dopasowany do specyfiki podejmowania decyzji o takim produkcie? Zupełnie inaczej kupuje się bowiem książkę, a całkiem inaczej specjalistyczny sprzęt komputerowy, o czym wielu sprzedawców zapomina, tworząc strony produktowe w sklepach z różnych branż według jednego schematu.

  • Czy terminologia użyta w opisie produktu jest zrozumiała dla klienta?

  • Czy recenzje i opinie o produkcie są wiarygodne, konkretne i przemyślane? Czy wnoszą coś nowego?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne wielkości zdjęć produktu i różne warianty prezentacji tych zdjęć: jedno zdjęcie lub kilka, możliwość swobodnego powiększenia itp.

  • Zależnie od rodzaju produktu przetestuj prezentację wizualną produktu w akcji, aby pokazać korzyści wynikające z korzystania z niego, np. poprzez zdjęcie osoby korzystającej z produktu lub film o produkcie.

  • Przetestuj dłuższe lub krótsze formy opisu produktu i jego styl, dopasowując go do specyfiki produktu i grupy docelowej. Przetestuj również wyróżnienie najważniejszych treści w opisie.

  • Przetestuj różną kolejność poszczególnych elementów opisu, takich jak informacje techniczne, opis tekstowy, opinie klientów, recenzje ekspertów itp.

  • Przetestuj stosowanie nagłówków i śródtytułów w opisie.

  • Przetestuj różny sposób prezentowania recenzji i opinii o produkcie, np. obecność gwiazdek przy recenzjach lub innej formy graficznej ilustrującej oceny odwiedzających. Przetestuj również różne opcje sortowania recenzji.

Cena i dodatkowe informacje o zakupie

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy klient dokładnie wie, ile będzie go kosztować zakup produktu? Czy cena jest dobrze widoczna na stronie?

  • Czy informujesz klienta o dodatkowych kosztach, np. kosztach wysyłki, lub ułatwiasz znalezienie informacji o nich?

  • Czy klient wie, ile czasu będzie musiał czekać na realizację zamówienia i dostawę produktu?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne sposoby prezentowania ceny, np. jej umiejscowienie, wielkość czcionki, kolor.

  • Jeśli sprzedajesz produkty taniej niż ceny rynkowe, przetestuj różne sposoby informowania o tym, np. przekreślona cena rynkowa, informacja słowna typu „oszczędzasz 10%” itp.

  • Przetestuj umieszczanie na stronie produktu informacji o cenie dostawy lub linku do takiej informacji w okolicach ceny produktu i przycisku „Dodaj do koszyka”.

  • Przetestuj informowanie potencjalnych klientów o przypuszczalnej dacie dostarczenia i sposób tego informowania (np. czas realizacji podany w formie liczby dni lub w formie konkretnej daty).

  • Przetestuj informowanie potencjalnych klientów o stanach magazynowych danego produktu.

  • Jeśli oferujesz darmową dostawę, przetestuj informowanie o darmowej dostawie w okolicach przycisku „Dodaj do koszyka”.

  • Przetestuj informowanie na stronie produktu o możliwości zwrotu towaru, aby rozwiać wątpliwości potencjalnego klienta.

Cross-selling

Pytania, które warto sobie zadać:

  • Czy twój sklep oferuje klientom dodatki, akcesoria lub ulepszenia produktu?

  • Czy klienci znajdą u ciebie sugestie, jakie inne produkty kupowały osoby, które kupiły również ten produkt?

Elementy, które warto przetestować:

  • Przetestuj różne sposoby prezentacji propozycji sprzedaży rozszerzonej i wiązanej.

  • Przetestuj, w którym miejscu prezentować produkty powiązane (umieszczone zbyt blisko właściwego produktu mogą rozpraszać i odciągać od właściwego zakupu, umieszczone na dole mogą być zbyt mało widoczne).

  • Przetestuj różne produkty prezentowane w ramach produktów powiązanych, jak również sposób ich doboru (najbardziej podobne, najbardziej popularne z tej kategorii itp.).

  • Testuj różne nagłówki poprzedzające twoje propozycje, np. „Klienci, którzy kupili ten produkt, kupowali również”, lub inne.

  • Testuj obecność przycisku „Dodaj do koszyka” przy poszczególnych propozycjach produktów powiązanych.

Powyższe propozycje z całą pewnością tematu nie wyczerpią, ale mam nadzieję, że choć trochę pomogą sklepom czytelników „Mensis” zwiększyć liczbę osób, które dodają produkt do koszyka.

Zostaw odpowiedź