fbpx

Co wpływa na ocenę polskich sklepów internetowych – część 1

IRCenter i SW Research podzieliły się wynikami badania E-commerce Track. Co można z nich odczytać a propos tego, za co polscy internauci doceniają sklepy internetowe?

E-commerce Track powstał aby określać postawy wobec zakupów w Internecie. Projekt śledzi zachowania internautów korzystających z najbardziej popularnych kanałów sprzedaży oraz natężenie zjawiska ROPO wśród polskich internautów (sprawdzam online, kupuję offline).

Tym razem zbierane od listopada 2013 do czerwca 2014 deklaracje internautów posłużyły do stworzenia obrazu, w jaki sposób e-kupujący oceniają sklepy internetowe, które z nich oceniają najlepiej i jak te oceny zmieniają się w czasie.

Badającym udało się “wyłowić” pięć zasadniczych czynników, mających wpływ na wybór e-sklepu. Oto i one:

  • Cena – to najważniejszy powód docenienia sklepów. Internauci doceniają e-commerce za niskie ceny zwłaszcza w okresie świątecznym. W tym kontekście za niskie ceny doceniane są najczęściej Allegro i Tablica / OLX.
  • Wygoda zakupów – drugi najważniejszy czynnik oceny sklepów – jest związany z szybkością realizacji zamówień i dostępnym asortymentem. Podobnie do ceny – ten czynnik jest szczególnie istotny w trakcie robienia zakupów świątecznych. Za najbardziej wygodne uważane są sklepy: Dbam o Zdrowie i EMPiK.
  • Profesjonalizm – czyli jakość oferowanych produktów, informacje na ich temat i bezpieczeństwo transakcji – to wymiar niezbyt zależny od sezonowości. Za najbardziej profesjonalne uznawane są: Allegro i Dbam o Zdrowie.
  • Promocje – wpływają na ocenę sklepów tylko wśród 25% ich użytkowników. Promocje są szczególnie istotne w okresie zarówno zimowym, jak i letnim. Za promocje doceniane są: e-sklep Tesco i Matras.
  • Doradztwo sprzedawców – Internauci najrzadziej doceniają sklepy za doradztwo sprzedawców (co doceniają głównie panowie – w kontekście militiaria.pl i Komputronika).

 

Więcej danych w drugiej części artykułu.

Zostaw odpowiedź