Searchmetrics zebrało garść informacji o tym, co może i wpływa na ranking strony w wyszukiwarce Google. W tym wypadku skupiono się wyłącznie na elementach social media i nie był to zły trop.
Rodzi się pytanie jak u licha sprawdzić wpływ social media na pozycjonowanie? Searchmetrics odpowiada: korelować statystycznie. Zobaczmy co z tego korelowania wynikło.
Analizę wykonano na 10.000 SERPów z Google UK badając zależność między akcjami wykonanymi w social media a pozycją danej strony np między kliknięciem Google+ lub facebookowego “lajka” przez użytkownika a pozycją strony w Google.
Nie będzie wielkim zaskoczeniem fakt, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google najlepiej koreluje z polubieniami jej w Google+. Niemniej korzystna korelacja zachodzi w przypadku Facebooka, szczególnie przycisku “udostępnij”.
Czy powyższe wyniki oznaczają coś pewnego? Niezbyt. Korelacja dwóch elementów po pierwsze nie wyklucza istnienia trzeciego, a nawet i czwartego. Po drugie, każdy inny element może być faktycznym zapalnikiem wątku przyczynowo-skutkowego w postaci dobrze pozycjonowanej strony.
Sam Searchmetrics wskazał, że być może mamy do czynienia z sytuacją dokładnie odwrotną niż chcielibyśmy odczytać. To znaczy, skoro strona jest dobrze pozycjonowana, to znaczy zawiera ciekawe treści, stąd zbiera dużo pochwał w social media.
Tylko skąd ten zastanawiająco wysoki wynik Google+, którego prawie nikt nie używa?