fbpx

Columbia Business School: 5 typów m-zakupowiczów

Econsultancy zaprezentował rezultaty badania przeprowadzonego przez Columbia Business School na 3 tysiącach użytkowników smartfonów z USA, UK oraz Kanady.

Tak duża próba badawcza pozwoliła na wyłonienie aż 5 rodzajów typowych postaw dotyczących smartshoppingu, które nazwano: wyzyskiwacz, rozumiejący, wrażliwy na ceny, poszukiwacz doświadczeń oraz tradycjonalista.

 

Zacznijmy od kilku ogólnych statystyk, które zaprezentowali autorzy badania. 74% m-zakupowiczów jest w wieku 29 lat i więcej (to dość zaskakujące informacje, ale m-zakupy to domena osób o ustabilizowanej sytuacji rodzinnej i materialnej).

 

21% respondentów potwierdziło, że smartfon dzielnie wspomaga ich doświadczenia zakupowe, zaś 60% stwierdziło, że chętniej kupują produkty w sklepie stacjonarnym, gdy odnajdą ich recenzję za pomocą swojego smartfona.

 

55% m-zakupowiczów chętnie dołącza do programów lojalnościowych, aby otrzymywać kupony zniżkowe na swojego smartfona (np za pomocą geolokalizatora lub klasycznego programu lojalnościowego, który jest uruchamiany po wypełnieniu przez klienta odpowiedniego formularza – zazwyczaj przy zakupie).

 

1. Wyzyskiwacz – to najmniejszy odsetek zdiagnozowanych postaw (6.1%). Najbardziej skłonny do showroomingu. Gotowy sprawdzić ceny w sklepach stacjonarnych tylko w celu uniknięcia opłat za wysyłkę w internecie.

 

2. Rozumiejący (12.6%) – chętnie porównuje ceny, skanuje kody QR, oraz kody kreskowe w sklepach. Bada, kalkuluje, ale w jego sytuacji cena to tylko jeden z czynników decydujących o zakupie.

 

3. Wrażliwy na ceny (19.4%) – nie planuje, ale zawsze jest otwarty na okazję cenową. Jeden z najlepszych klientów: 68% z nich deklaruje, że jest skłonnych dokonać zakupu jeśli staną się uczestnikami programu lojalnościowego.

 

4.Poszukiwacz doświadczeń (31.7%) – poszukuje najlepszej jakości, cena jest sprawą drugorzędną. 43% z nich jest skłonnych dokonać zakupu szczególnie wtedy, gdy zostaną zaproszeni na ekskluzywny ewent.

 

5. Tradycjonalista (30.2%) – 100% z nich nie bawiło się w showroomingu w ciągu ostatniego roku, blisko 2-krotnie chętniej kupują w sklepach stacjonarnych od jakiejkolwiek innej wyszczególnionej powyżej grupy.

 

Zostaw odpowiedź