fbpx

Content marketing (kontent marketing treści) – co to jest? Przykłady

Jeśli wyobrazimy sobie, w jaki sposób nieudolne działania content marketingowe mogą doprowadzić do katastrofy, naszym oczom nie ukaże się wybuch nieokiełznanego wulkanu czy nieobliczalna fala tsunami, ujrzymy za to… spokojne fale oceanu. Jak to możliwe? Otóż wszystkie działania prowadzone w ramach content marketingu są na tyle subtelne, że zmienia się definicja katastrofy w stosunku do tego pojęcia.

Największą porażką bowiem, jaką możemy ponieść, jest cisza – absolutny brak reakcji
na podjęte działania. Jak tego uniknąć? Powinniśmy poznać odpowiedzialne za nią czynniki, a następnie skutecznie je wyeliminować.

 

 

Najczęściej popełniane błędy i ich eliminacja

Ogrom informacji dostępnych w sieci sprawia, że codziennie stajemy przed nowymi
wyzwaniami. Sen z powiek spędza nam przede wszystkim przygotowanie treści, które będą w stanie przebić się przez mur zbudowany z bezwartościowego contentu – powiedzmy: miliona memów, tysiąca nic nie wnoszących do naszego życia artykułów i setek hejterskich wypowiedzi.

Mając taką przeszkodę, niełatwo jest dotrzeć ze swoim przekazem do wybranej grupy odbiorców. Żeby stało się to możliwe, musimy wyeliminować błędy, na jakie jesteśmy narażeni, kiedy zgłębiamy tajniki sprawnego ePR-u.

 

 

Jakość treści

Jako, że w content marketingu podstawową formą komunikacji jest treść, to na początku jakichkolwiek działań powinniśmy zwrócić uwagę na jej jakość. Źle przygotowane materiały mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy. Co to znaczy, że treści są słabej jakości? Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy przyjmują one zbyt ogólną formę.

A pamiętając jedną z polskich mądrości: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”, możemy stwierdzić, że jeśli dana treść jest zbyt uniwersalna, to konkretny czytelnik nie znajdzie w niej nic, co mogłoby go zainteresować.

Co więc zrobić, żeby treść content marketingowa była wartościowa? Po pierwsze, musimy skierować ją do konkretnego czytelnika. Zawężając grono odbiorców,
możemy lepiej skupić się na ich potrzebach, a w rezultacie stworzyć treść, która będzie wnosiła do ich życia coś nowego. Bardzo ważna jest też oryginalność przekazu.
Wszystkie materiały wtórne ograniczajązasięg treści i obniżają jej wartość.

 

 

Miejsca publikacji

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w content marketingu, jest niedopasowanie treści do miejsca, w którym ma się ona ukazać lub po prostu pominięcie miejsc
mogących odegrać ważną rolę podczas działań marketingowych. Na przykład jeśli chcemy wypromować kolekcję odzieży ciążowej, nie powinniśmy na miejsce publikacji informacji na ten temat wybrać jedynie portali poświęconych tematyce dzieci. Należy poszerzyć horyzonty myślenia i zastanowić się, jakie inne miejsca w sieci są często odwiedzane przez młode kobiety.

 

W tym przypadku warto zwrócić uwagę np. na portale lifestyle’owe. Zanim powstanie jakakolwiek treść, powinniśmy więc gruntownie przemyśleć to, co chcemy za jej pośrednictwem osiągnąć. Znając cel, możemy lepiej dopasować jakość przekazu do miejsca, w którym zostanie on opublikowany.

 

Wybór odpowiedniego miejsca w sieci to już połowa sukcesu i daje realną szansę na dotarcie do wartościowych odbiorców, których uwaga może przynieść firmie oczekiwane efekty. Jeśli bowiem miejsce publikacji i ukazująca się w nim treść są niespójne, to i jakość działań marketingowych jest bardzo niska, a pozytywnych efektów właściwie nie należy się spodziewać. Sam przekaz natomiast mija się ze swoją grupą docelową i pozostaje niezauważony.

 

 

Promocja wewnętrzna

Nawet najwyższej jakości treść może nie wywołać żadnej reakcji, jeśli publikacja nie zostanie poparta wewnętrzną promocją. Firma, dla której dużą wartość przedstawia content marketing, powinna zadbać o odpowiednią promocję swoich działań. Internet daje w tym względzie szerokie pole do popisu, a największe możliwości przedstawia świat social media. Jeśli więc opublikujemy artykuł ekspercki w portalu zewnętrznym, powinniśmy poinformować o tym swoich klientów i osoby zainteresowane działalnością firmy. W jaki sposób to zrobić?

 

Można udostępnić opublikowaną treść w firmowych profilach różnych kanałów społecznościowych. Można wysłać newsletter do bazy swoich klientów. Można opublikować informację na blogu firmowym lub w aktualnościach strony. Istnieje naprawdę wiele możliwości promocji treści, dlatego grzechem jest zapominanie o tym.

 

 

Efekty content marketingu

Pamiętajmy, że najważniejsze w content marketingu są wysokiej jakości materiały, które pojawiając się w sieci, niosą za sobą konkretne wartości. Jego celem natomiast nie jest osiągnięcie natychmiastowego wzrostu sprzedaży, ale stworzenie sytuacji, w której odbiorca może poznać firmę z jej najlepszych stron i wykształcić w sobie potrzebę skorzystania z jej usług.

 

Content marketing w Polsce zaczyna dopiero rozkwitać, dlatego błędy w działaniach z nim związanych są rzeczą nieuniknioną. Niemniej nie możemy zapominać, że źle przeprowadzone działania mogą również negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy  – zamiast więc budować, mogą niszczyć, zamiast angażować, mogą zniechęcać,
i wreszcie zamiast zwiększać zaufanie, mogą je odbierać.

 

źródło: Mensis.pl nr 25-26, autor: Joanna Poczęsna

Zostaw odpowiedź