Coworking coraz popularniejszy w Polsce

Cena metra kwadratowego przestrzeni w Polsce ciągle drożeje. Drożeją mieszkania, lokale usługowe, ziemia, a więc i przestrzeń biurowa. Co począć, kiedy w domu brak miejsca i możliwości do załatwienia spraw służbowych?

Spróbować przestrzeni coworkingowej, czyli wynająć biurko na godziny.

 

 

Według danych z platformy Best2Inwest w ostatnich trzech latach w Polsce mamy do czynienia z intensywnym wzrostem przestrzeni coworkingowej. Aktualnie na terenie całego kraju już 145 biur oferuje wynajem biurek na godziny. Dla kogo coworking jest dobrym rozwiązaniem?

 

Przede wszystkim dla firm dosłownie jednoosobowych, czyli takich, które nie potrzebują do pracy praktycznie żadnych środków trwałych oraz stałego lokalu np. w formie magazynu. Jak zauważają przedstawiciele przedstawiciele Fundacji Pro Progressio:

 

Według danych GUS liczba pracujących na własny rachunek, niezatrudniających innych osób, zwiększyła się w ubiegłym roku o 63 tysiące i obecnie ten model praktykowany jest przez blisko 1/5 wszystkich aktywnych zawodowo. Są to między innymi przedstawiciele branży consultingowej, marketingu, graficy, informatycy, architekci czy osoby zajmujące się coachingiem.

 

Rosnąca liczba pracowników umysłowych, którzy próbują pracować na własny rachunek, sprawia, że rosną także wymagania względem obiektów coworkingowych:

 

Dzisiejsze coworkingi to miejsca, które nie ograniczają się już tylko do wynajmu biurek na godziny. Obecnie są to miejsca pomysłowo aranżowane, kolorowe, zaprojektowane w sposób, który buduje klimat kreatywności. Biura coworkingowe posiadają specjalne przestrzenie do burzy mózgów, strefy relaksu, sale konferencyjne.

 

 

Dodatkowy atut przestrzeni zaaranżowanej w ten sposób to środowisko, które sprzyja start-upom. Innymi słowy – niskie koszty plus środowisko ułatwiające nawiązywanie kontaktów z innymi freelancerami oraz wymianę doświadczeń.

 

 

Piotr Boulange, twórca warszawskich biur coworkingowych „ClockWork” zauważa wzrost zainteresowania pracą, w tego typu przestrzeniach. Przedsiębiorcy poszukują miejsc, które oprócz wynajmu stanowisk biurowych oferują również cykliczne wydarzenia, warsztaty, wykłady, szkolenia. Wspólne dyskusje i ćwiczeniu sprzyjają wymianie biznesowej energii. Nowe znajomości i sieć kontaktów to coś, czego nie można wycenić. Możliwość dzielenia się doświadczeniami wpływa na wzrost kreatywności oraz produktywności i dodaje odwagi w działaniu. Już teraz zdarza się, że start-upy, które działały w coworkach sprzedawane są za kwoty rzędu miliona euro. Przykładem może być Filmaster, założony przez Borysa Musielaka w co-worku Reaktor.

 

 

 

Zostaw odpowiedź