fbpx
Andreas Fruth - jeden z założycieli CopoNation

CupoNation, Andreas Fruth – wywiad

Andreas Fruth to jeden z trójki założycieli CupoNation – zaraz obok Gerharda Trautmanna oraz Adriana Rennera. W sierpniu 2012 roku stał się dyrektorem zarządzającym w CupoNation, gdzie jest odpowiedzialny za działy business intelligence, operacji i strategii.

 

1. Krzysztof Rdzeń: Skąd wziął się pomysł na CupoNation?

 

Andreas Fruth: Ludzie kochają oszczędności, ja, Adrian i Gerhard nie jesteśmy tutaj wyjątkiem. Nigdy w historii nie było aż tylu możliwości do odkładania pieniędzy niż dzisiejszym świecie, coraz bardziej nastawionym na zakupy w sieci. Dzisiaj firmy walczą ze sobą o każdego klienta, a kupony rabatowe i inne możliwości do oszczędzenia są bardzo intensywnie wykorzystywane jako narzędzia marketingowe. Widzieliśmy wiele rynków, w których brakowało jednego przejrzystego systemu zbierającego ze sklepów to, co mają do zaoferowania w dziedzinie promocji i rabatów. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się założyć CupoNation – aby ludzie na naszym portalu mogli odnaleźć wszystkie istotne zniżki i promocje, które krążą po internecie. Naszą ambicją jest globalny system oferujący wszelkie możliwe zniżki, wszędzie, i za darmo. Takiego, który również pozwoliłby nam na jeszcze lepszą współpracę z naszymi partnerami, a wszystko po to, by móc przedstawić jeszcze bardziej interesujące okazje odwiedzającym nasz portal.

Andreas Fruth - jeden z założycieli CopoNation

 

2. Jak wygląda model biznesowy CupoNation?

 

Andreas Fruth: CupoNation zbiera dla swoich użytkowników kupony i kody promocyjne, które dają im możliwość zakupu towarów i usług w znacznie korzystniejszych cenach niż normalnie. Sklepy dają tę możliwość firmie CupoNation poprzez regularne dostarczanie nam ekskluzywnych rabatów i zniżek, które następnie umieszczamy na naszym portalu. CupoNation otrzymuje prowizję od każdej transakcji sfinalizowanej za pomocą naszej witryny. To przypomina trochę model, w którym firma otrzymuje wynagrodzenie zależnie od swojej własnej wydajności. Osobiście uważamy, że takie rozwiązanie jest dobre dla każdej ze stron. Klienci na naszym portalu mogą odnaleźć bardzo dobre zniżki na wiele różnych dóbr i usług, a sklepy, poza oczywistym zwiększeniem swojej rozpoznawalności w sieci, dostają od nas zwiększony ruch na swoich witrynach. Zwiększa im się też konwersja z wizyt, jako że naturalnie użytkownicy chętniej kupują po zredukowanych cenach. Co więcej, liczba porzuconych koszyków także spada,  przy tym rośnie liczba lojalnych klientów.

 

3. Jakie znaczenie mają kupony w promocji firm zajmujących się sprzedażą przez internet? W jakim celu sklepy używają kodów zniżkowych w swoich działaniach marketingowych?

 

Andreas Fruth: Obniżki cen stały się jedną z najpopularniejszych aktywności marketingowych mających na celu zwiększenie popytu na towary. Dzięki tej usłudze można utrzymywać/nagradzać stałych klientów i w prosty sposób pozyskiwać nowych.

Ankieta przeprowadzona przez Commision Junction w 2013 r. ujawnia, że 92% ankietowanych robiło zakupy w sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu, a 98% z nich potwierdziło, że portale z kuponami rabatowymi są nieodłącznym elementem ich procesu zakupowego.

Ten trend potwierdza się dla firm oferujących zniżki również w innych rejonach świata. Zainteresowanie użytkowników internetu stale wzrasta, wystarczy tylko spojrzeć na poniższy wykres zaczerpnięty z Google Trends.

Poza tradycyjnymi już strategiami marketingowymi związanymi z branżą kuponową nasza firma daje swoim partnerującym sklepom możliwość promocji za pomocą naszych platform rabatowych, które powstały we współpracy z największymi portalami internetowymi i opiniotwórczymi, a więc w Polsce są to WP.pl i Money.pl, we Francji L’Express, w Brazylii ClimaTempo, we Włoszech IlMeteo, w Austrii Kleinezeitung, w Szwajcarii Blick.ch, w Finlandii Suomi24, w Indiach HindustianTimes i AftonBladet w Szwecji, a należy pamiętać, że to tylko kilka przykładów. Dla naszych partnerów medialnych taka kooperacja też jest wartościowa, ponieważ w ten sposób mogą zaoferować swoim użytkownikom bardzo dobre okazje wzięte bezpośrednio od najlepszych ekspertów w dziedzinie oszczędności na rynku. Dodatkowo, w bardzo wielu przypadkach na łamach tych portali internetowych są prezentowane unikatowe kody zniżkowe, których nie można uzyskać nigdzie indziej. Co równie istotne, CupoNation bardzo często korzysta z kanałów social media, które pozwalają klientom na dzielenie się najlepszymi promocjami i zniżkami ze swoimi znajomymi.

 

4. Jakie są widoczne różnice pomiędzy modelem biznesowym stosowanym przy zakupach grupowych a tym, z którego korzystają takie portale jak CupoNation?

 

Andreas Fruth: CupoNation różni się od stron z zakupami grupowymi już w samej strukturze modelu biznesowego. Nasz portal to platforma niejako partnerska z bogatą ofertą dla użytkowników. W przeciwieństwie do zakupów grupowych my dajemy naszym klientom kupony rabatowe czy vouchery z dokładną data i godziną, w jakich one obowiązują w danym sklepie. To sprawia, że nasi biznesowi partnerzy mogą zaplanować dokładnie swoją sprzedaż i mniej ryzykują, co jest szczególnie istotne dla małych przedsiębiorstw. Bardzo ważne jest dla nas właśnie zapewnienie i utrzymywanie trwałego, stabilnego układu pomiędzy CupoNation a sklepami, przy jednoczesnym znajdywaniu najlepszych okazji do oszczędzania dla naszych klientów.

 

5. Jaka jest Pana opinia na temat rynku kuponów i rabatów w Polsce? Jak silna jest konkurencja?

 

Andreas Fruth: Rynek e-commerce, który stanowi podstawę działalności CupoNation, kwitnie na całym świecie. W związku z tym korzystanie z kuponów i zniżek także przeżywa prawdziwy boom. Firma Flipit w swoim raporcie z 2013 r. napisała, że 88% polskich użytkowników internetu szukała kodów lub kuponów rabatowych podczas zamawiania produktów w sieci.

Widać zatem, że ten wzrastający trend nie ominął również Polski. Od samego początku było co najmniej kilka firm, które starały się wypełnić tę lukę na rynku – oferując klientom promocje do różnych sklepów. Nasza firma rozpoczęła swoją działalność w Polsce we wrześniu 2012 r. i obecnie CupoNation jest jednym z największych agregatorów zniżek na rynku. W tej chwili główne udziały posiadają większe firmy, ale jest też sporo mniejszych portali, które starają się do nich dołączyć.

Jeśli miałbym wymienić przyczynę sukcesu CupoNation w Polsce, to zdecydowanie byłaby to koncentracja wszelkich działań w firmie na jak największą satysfakcję dla naszych klientów. Organizując akcje promocyjne i przeróżne konkursy, motywujemy ich do działania, a to wszystko oczywiście poza tym, co standardowo użytkownicy odnajdują na naszym portalu – a więc najlepsze w kraju zniżki i promocje. Działamy także w bliskiej współpracy z wieloma sklepami, aby móc oferować klientom nie tylko najlepsze rabaty, ale również takie, na które po prostu jest zapotrzebowanie. To wszystko mogło zostać osiągnięte tylko dzięki pracy naszego wspaniałego doświadczonego zespołu, który sprawił, że CupoNation operuje dzisiaj na 14 różnych rynkach na całym świecie i mogę powiedzieć, że to zdecydowanie nie jest jeszcze koniec naszej ekspansji.

 

6. Jaki będzie Pana zdaniem główny trend w tej dziedzinie, w kategorii portali oferujących zniżki w nadchodzących miesiącach i latach?

 

Andreas Fruth: Z całą pewnością można zauważyć, że rynek zmierza w kierunku większej mobilności. Badania pokazują, że 1 na 3 klientów posiadających smartfona szukało na swoim telefonie zniżek, a ponad 25% z nich zrealizowało swój kupon właśnie mobilnie. To jest właśnie wielkie wyzwanie dla tej branży i żeby dalej liczyć się w walce o udziały na rynku, należy przystosować, zoptymalizować swój portal pod wszelkie mobilne rozwiązania. Tak żeby rabaty można było wyszukiwać i realizować bez problemu, a zatem chociażby w autobusie czy w pociągu. Właśnie z tego powodu już jakiś czas temu zoptymalizowaliśmy nasz portal CupoNation pod urządzenia przenośne i dalej bardzo wnikliwie analizujemy sprawność naszych rozwiązań w tej dziedzinie. Chcemy, żeby nasi użytkownicy dostali jak najlepszy produkt, a ich doświadczenia były wyłącznie pozytywne.

 

żeódło: mensis.pl nr 29

Zostaw odpowiedź