fbpx

Czy właściciel sklepu internetowego musi współpracować z GIODO?

Wiele osób zakładających sklep internetowych nie ma nawet świadomości, że prowadzenie tego rodzaju działalności jest związane z koniecznością rejestracji zbiorów danych osobowych w GIODO, czyli ścisłej współpracy z Głównym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.

Wielu też mylnie interpretuje zapisy stosownej ustawy i dochodzi do wniosku, że wówczas, gdy w grę wchodzi rejestracja zbiorów w GIODO sklep internetowy jest podmiotem zwolnionym z wywiązania się z obowiązku rejestracji danych osobowych.

W błąd może wprowadzać samo brzmienie stosownej litery prawa, która informuje o istnieniu takiej możliwości pod warunkiem, że wspomniane dane wykorzystywane są wyłącznie do wystawienia rachunku lub faktury albo do prowadzenia sprawozdawczości finansowej, do której obligują inne przepisy prawa. Gdyby tak było, rejestracja bazy danych osobowych w sklepie internetowym rzeczywiście nie byłaby konieczna, a właściciel sklepu nie musiałby martwić się o konsekwencje działania niezgodnie z przepisami choćby w sposób nieświadomy.

Warto jednak pamiętać o tym, że klient e-sklepu zostawia swoje dane nie tylko po to, aby otrzymać dowód dokonania zakupu w postaci rachunku lub faktury VAT, ale również po to, aby otrzymać sam produkt i to właśnie wykorzystanie danych w celu dokonania wysyłki produktu obliguje do rejestracji bazy danych osobowych w GIODO. Co więcej każdy właściciel sklepu internetowego wie, że dziś to raz pozyskany klient jest tym na wagę platyny, dlatego dalsze działania marketingowe w kierunku nowego klienta są nieuchronne, a to już koronny argument za tym, że regulacje GIODO w sklepie internetowym być muszą.

 


Czytaj też cykl artykułów: Instrukcja zarządzania systemem informatycznym krok po kroku


 

Zostaw odpowiedź