fbpx

Darmowa dostawa w sklepie internetowym – kiedy warto?

Każdy sklep ma swoją specyfikę. Każdy produkt ma swoje właściwości i skierowany jest do innej grupy docelowej. Trzeba pamiętać, że darmowa forma przesyłki powinna odpowiadać potrzebom naszych klientów. W przeciwnym razie będziemy uszczęśliwiać ich na siłę, a tego nikt nie lubi.

Od kilku dni w sklepie Level77.pl można zobaczyć komunikat, z którego wynika, że za dostawę w formie paczkomatów nie zapłacimy ani grosza. Jest to spora zmiana ponieważ jeszcze nie dawno za dostawę przy pomocy paczkomatów trzeba było zapłacić od 1 do 3 złotych. Okazało się jednak, że uruchomienie darmowej dostawy przy użyciu Paczkomatów InPost jest możliwe, a co najważniejsze niezwykle interesujące i korzystne dla wdrażających taka usługę sklepów internetowych. Dlaczego?

Dlaczego Paczkomaty?

To jest bardzo dobre pytanie. Odpowiedź jest dość mocno rozbudowana, ale zasadniczo bardzo prosta. Przede wszystkim, mamy tu do czynienia z bardzo ważnym elementem marketingowo – wizerunkowym. Nie da się ukryć, że Paczkomaty InPost cieszą się tak duża popularnością właśnie ze względu na nowoczesny wizerunek. Stanowią swoistą innowację w logistyce. Zwłaszcza w porównaniu z skostniałym i mało wydolnym mechanizmem Poczty Polskiej, czy skutecznym, ale drogim – i co tu dużo mówić oklepanym systemie kurierskim. Sens i istota paczkomatów zbudowana została w oparciu o nowoczesne rozwiązanie, które zaintrygowało użytkowników. Dało im poczucie swobody i samodecydowania o tym kiedy odbiorą swoją przesyłkę i w jakim miejscu. Stąd też tak duża popularność Paczkomatów właśnie wśród młodszej grupy ludzi. Dlatego też w przypadku sklepu takiego jak Level77.pl, którego grupa docelowa to osoby w wieku 13-24 podjęcie decyzji o współpracy z Paczkomatami było oczywiste.

Drugim elementem przemawiającym na korzyść Paczkomatów jest cena. I znowu każdy sklep powinien przeanalizować swoją sytuację pod względem grupy docelowej swoich klientów. Wiadomo, że zdecydowana cześć naszej grupy korzystała z darmowych przesyłek Pocztą Polską ponieważ liczy się każda zaoszczędzona złotówka. Kalkulacja sklepu internetowego powinna zakładać, żeby na przesyłkach tracić jak najmniej i żeby klienci byli zadowoleni. Jeśli przyjmiemy, że za przesyłki Poczty Polskiej musimy zapłacić od 7 do 8 zł, a za paczkomaty średnio 5zł to rachunek wydaje się być prosty. Darmowa przesyłka przy analizie potrzeb naszych klientów wskazała na Paczkomaty InPost jako darmową możliwość przesyłki.

A co ja będę z tego miał?

A jakie korzyści płyną ze współpracy z Paczkomatami InPost? To absolutnie kluczowe pytanie. Po tym jak omówione zostały dwa najważniejsze elementy, którymi kierował się sklep Level77.pl przy wyborze darmowej formy przesyłki nadszedł czas na korzyści. Przy wynegocjowaniu dobrego pakietu z Paczkomatami In posta nasze korzyści możemy odnaleźć na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze na polu wizerunkowo marketingowym. Paczkomaty InPost udzielają sporego wsparcia marketingowego w postaci umieszczania informacji o współpracy z danym sklepem internetowym do newslettera, którego baza sięgnęła już ponad 250 000. Podobnie rzecz się ma z social media. Paczkomaty InPost mają potężny fanpage liczący obecnie 261 574, na którym umieszczane są informacje o współpracujących sklepach internetowych. Przy social mediach sytuacja wymaga głębszego zastanowienia i analizy. Jeśli bierzemy pod uwagę sklep Level77.pl, który za pomocą facebooka generuje 30% swojej sprzedaży to taka współpraca z fanpagem In Post jest niezwykle interesująca. Natomiast jeśli, któryś ze sklepów nie korzysta w ogóle z facebooka, bądź nie stanowi to aż tak znaczącej platformy sprzedaży to taka współpraca może nie być aż tak atrakcyjna. W ramach facebooka dołączani jesteśmy również do programu Łowcy Rabatów dzięki temu promocje z naszego sklepu docierają do fanów Paczkomatów InPost. Wreszcie zyskujemy w oczach naszych klientów samym wdrożeniem nowoczesnej i innowacyjnej usługi Paczkomatów InPost.

Druga płaszczyzna to oczywiście oszczędności. Darmowa dostawa jest bardzo atrakcyjna dla naszych klientów. Jednak, ktoś musi pokrywać koszty tych wysyłek. Przy regularnej liczbie zamówień koszty darmowej przesyłki wlicza się do kosztów stałych firmy. Każdy, kto dokonuje bilansu rocznego i ustala budżety na przyszłe lata wie, że aby sklep mógł zaoferować darmową przesyłkę, musi dostać atrakcyjną ofertę. Atrakcyjną znaczy po prostu najtańszą, tak aby sklep do tej zacnej imprezy wizerunkowej dokładał jak najmniej. Jak wcześniej wskazano przesyłki Pocztą Polską to dziś wydatek średnio na poziomie 7zł za jedną wysyłkę. Przykładowo, przy 100 wysyłkach dziennie płacimy 700zł. Przy paczkomatach InPost, które średnio za jedną przesyłkę kosztują 5zł oszczędzamy sporą sumę 200zł.

Pamiętajmy

Podsumowując: najważniejszym aspektem wybierania darmowej dostawy w sklepie internetowym jest przeanalizowanie grupy docelowej i dostosowanie formy darmowej dostawy do potrzeb swoich klientów.


Autorem artykułu jest Michał Mętlewicz, spcjalista PR w Level77.pl


1 komentarz

  1. bUPPA 01-09-2014

Zostaw odpowiedź