fbpx

Deloitte: tylko 29 procent Polaków interesuje się polityką zwrotu produktów

Według Deloitte mniej niż jedna trzecia Polaków podczas zakupów internetowych wnika w politykę zwrotów danego sklepu.

 

Jeśli by przyjąć za pewnik dane przedstawione przez polski oddział Deloitte mocno potwierdziłyby się twierdzenia o tym, że sukces Zalando oparty jest o 100 dniową politykę zwrotów. Badanie Deloitte Legal wygląda na całkiem poważny sondaż, gdy zerkniemy w metodologię. Zrealizowano je przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wśród 1,1 tys. respondentów powyżej 18 roku życia. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 18-19 listopada 2016r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Co prawda nie ma tu ani słowa o sposobie doboru próby, jednak ilość badanych oraz wykonawca sugerują, że warto potraktować dane całkiem na serio.

Oto skrót najważniejszych wniosków z raportu badawczego:

  • 84 procent badanych zadeklarowało, że nigdy nie zwróciło żadnego prezentu, jaki otrzymało
  • co czwartemu z badanych zdarzyło się, że sklep utrudniał zwrot lub wymianę towaru. Co ciekawe, częściej spotykało to mężczyzn (29 procent) niż kobiety (22 procent).
  • na politykę zwrotów zwracają szczególnie uwagę osoby młodsze – w przedziałach wiekowych od 25 do 34 i od 35 do 44 lat (odpowiednio 43 i 41 procent), najmniej ważne jest to dla osób pomiędzy 55 a 64 rokiem życia (13 procent)
  • 16 proc. Polaków zdarzyło się oddać prezent, który otrzymali. Częściej robiły to osoby w przedziałach wiekowych 18-24 i 25-34 lat (odpowiednio 21 proc. i 24 proc.). Najrzadziej natomiast osoby powyżej 55 roku życia (8 proc.).
  • żadna z osób, które zadeklarowały, że zarabiają 4 tys. zł netto i więcej nie zwróciła upominku, częściej robią to natomiast mieszkańcy dużych miast i metropolii (po 24 procent) niż wsi (7 procent)
  • najbardziej zachęcającym czynnikiem do zakupów w danym sklepie jest dłuższy czas na dokonanie ewentualnego zwrotu niechcianego towaru – odpowiedziało tak aż 43 proc. respondentów
  • Polacy zdecydowanie mniej niż inne narody w UE przywiązują wagę do polityki zwrotów sklepów internetowych

Często, myśląc o zwrotach produktów, konsumenci przenoszą swoje doświadczenia związane z oddawaniem przedmiotów wadliwych reklamowanych w ramach gwarancji, na kwestie zwrotów dokonywanych w związku z uprawnieniem przyznanym dobrowolnie przez sprzedawcę. „Nawet w przypadku zwrotu towarów wadliwych, konsumenci rzadko kiedy rozróżniają procedurę reklamacji na podstawie gwarancji lub rękojmi, a co za tym idzie, kojarzy im się to z czymś trudnym i czasochłonnym, więc nie korzystają często z prawa zwrotu czy wymiany produktów uszkodzonych. W przypadku towarów, które nie są wadliwe, polscy konsumenci wciąż uznają prawo zwrotu – przyznane dobrowolnie przez sprzedawcę – za rzadko spotykane udogodnienie. – stwierdza Katarzyna Karasiewicz.

Tagi:

Zostaw odpowiedź