fbpx

Deloitte: Black Friday i Cyber Monday w Polsce to ściema?

Według analizy cen przeprowadzonej przez Deloitte, Dealavo i Google w polskich sklepach Black Friday nie istnieje.

Analiza objęła raptem 800 sklepów internetowych spośród około 20.000 obecnych na rynku, więc trudno stwierdzić na ile możemy mówić o reprezentatywności dla całej puli podmiotów obecnych na rynku. Szczególnie, gdy badamy tak indywidualną sprawę jak rabaty na produkty. Tak czy inaczej, według autorów analizy „Świąteczny barometr cenowy” promowane przez sklepy online Black Friday i Cyber Monday jako dni znacznych obniżek w większości przypadków okazały się jedynie „chwytem marketingowym”.

Według autorów badania różnica cen w tych dniach w porównaniu do poprzedzającego tygodnia wyniosła zaledwie od 0 do 2 procent. Przy czym część sklepów w tym okresie stosowało kody rabatowe, które nie zostały uwzględnione w analizie. W przypadku niektórych z nich występowało selektywne premiowanie klientów kodami rabatowymi.

Czy badanie jest wiarygodne? Trudno powiedzieć, ponieważ można w różny sposób podejść do formy, w jakiej powinna być realizowana przecena. Jeśli w badaniu brało udział 800 sklepów, zaś każdy z nich ma co najmniej 5000 produktów w ofercie to oznacza to, że 2 procentowa przecena objęłaby aż 4 miliony produktów! Nie jest to fizycznie możliwe, ani wykonalne. Innymi słowy, co wydaje się być oczywiste, przecena była większa niż 2 punkty procentowe, ponieważ objęła znikomą liczbę produktów spośród owych przykładowych 4 milionów.

Abyśmy dowiedzieli się, jaki poziom przecen zastosowali sprzedawcy, należałoby w badaniu ustalić medianę produktów przecenionych tego dnia, tzn jak często występowała zniżka o określonej wysokości i jakiej liczby produktów dotyczyła. Niestety, przy tak potężnej liczbie asortymentu badanie nie wykazało nic sensownego. Co więcej, może mniej świadomych dziennikarzy i kupujących wprowadzać w błąd.

 

„Postanowiliśmy dodatkowo sprawdzić, jak kształtują się ceny najpopularniejszych produktów wybieranych przez Polaków w Internecie jako prezenty. Pierwsza nasza analiza dotyczy okresu 21-28 listopada br. i Black Friday oraz Cyber Monday, które przez e-sprzedawców są promowane jako dni ze znacznymi rabatami i promocjami. W kolejnych tygodniach aż do okresu po Nowym Roku będziemy monitorować strategie cenowe sprzedawców on-line. Dzięki temu uzyskamy odpowiedź, kto za prezenty zapłacił więcej: klienci, którzy zakupy zrobili już w listopadzie czy ci, którzy ich zakup odłożyli na później. Paradoksalnie część konsumentów licząc na wyprzedaże decyduje się na zakup prezentów świątecznych zaraz po świętach i wręcza je w okresie noworocznym” – mówi Magdalena Jończak, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte.

 

Metodologia:

Dzięki corocznemu badaniu Deloitte znamy kategorie produktów, które najchętniej kupujemy jako prezenty. Do naszego badania zostało wybranych dziesięć najpopularniejszych, promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych produktów świątecznych z poniższych kategorii: gry, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty tych produktów zostały wyszukane, podłączone do codziennego monitoringu i pogrupowane w koszyki odpowiadające profilom zakupowym klientów. Wartość każdego koszyka została wyliczona dla wszystkich monitorowanych e-sklepów, które posiadały w swojej ofercie co najmniej 70 proc. produktów z koszyka. Ocenie podlegała tylko cena bez np. jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu, kosztów transportu etc.

Zostaw odpowiedź