fbpx

Deloitte: E-commerce nadal w cieniu tradycyjnego handlu

Z 17. edycji raportu „Global Powers of Retailing 2014. Retail Beyond begins” opracowanego przez firmę Deloitte we współpracy ze STORES Media wynika, że liderem w sektorze tradycyjnego handlu pozostaje Wal-Mart, a w obszarze e-handlu prymusem jest Amazon.com.

Pomimo cyklicznych wzrostów, sprzedawcy internetowi notują wielokrotnie mniejsze obroty i przychody niż ich stacjonarni koledzy. Deloitte poinformował, że w ubiegłym roku przychody 250 największych na świecie sieci handlowych były równe kwocie 4,3 biliona dol. Przekłada się to na 4,9 proc wzrost.

Przychody lidera tzw. tradycyjnych sprzedawców, Wal-Marta wyniosły 469 mld dol. Tym samym są niemal równe PKB Polski! Nawet, jeśli połączylibyśmy przychody zajmujących w zestawieniu kolejne miejsca gigantów – Tesco, grupy Metro (Real, Makro, Media Markt, Saturn), grupy Schwarz (Lidl i Kaufland), Carrefoura to i tak wciąż za mało, aby zrównały się z amerykańskim Goliatem.

Z dokumentu wynika się, że europejscy giganci nie za dobrze radzą sobie za wielką wodą. Fiaskiem zakończyła się inwestycja Tesco poczyniona w amerykańską sieć sklepów Fresh & Easy. Klapa kosztowała wyspiarzy aż 2 mld dolarów! Kiepskie wyniki notuje również francuski Carrefour, który w porównaniu do zeszłorocznych wyników zaliczył spadek z drugiej na czwarta lokatę. Właściciel Biedronki, Jeronimo Martins zajmuje 67. pozycję z przychodami 14 mld dol. i zyskiem na poziomie 471 mln dol.

Jak już wspomniałem, wśród e-sprzedawców liderem jest Amazon. Kolejne miejsca zajmują: Apple, Wal-Mart (gigant prowadzi również e-sprzedaż) oraz niemiecka sieć Otto.

Jak podsumowuje Marcin Łaszkiwicz z Deloitte:

Z perspektywy regionu handel elektroniczny miał największy wpływ na wielkość przychodów w Ameryce Północnej, a najmniejszy w Europie. Wzrost sprzedaży online był najsilniejszy wśród detalistów z regionu Azji i Pacyfiku, a najsłabszy w spółkach z Ameryki Północnej. Jak wynika z zestawienia 53 spółki w ogóle nie prowadzą sprzedaży online. Są to głównie reprezentanci branży spożywczej.

Zostaw odpowiedź