fbpx

Dlaczego konsumenci stają w obronie ulubionej marki?

Co się dzieje w momencie, gdy twoja ulubiona marka, ma problemy? Na przykład wywołała skandal, lub popełniła wielką gafę? Jeżeli naprawdę identyfikujesz się z marką, staniesz po jej stronie. Mówią o tym przeprowadzone niedawno badania.

Co ważne, po stronie marki stoją głównie osoby, które są z nią związane osobiście. By to potwierdzić, pracownicy dwóch uczelni Kellogg School of Management oraz Northwestern University, postanowili przeprowadzić szczegółowe badania.

Przedmiotem badania były dwie potężne marki Starbucks oraz Facebook, które zostały wybrane ze względu na ostatnie kontrowersje z nimi związane. Naukowcy postanowili dowiedzieć się jak bardzo ludzie są skłonni trzymać się swojej ulubionej marki, szczególnie w niesprzyjających dla nich czasach. Starano się odpowiedzieć na nurtujące pytania, które zadano badanej grupie. Jeżeli uważasz, że dana marka jest częścią Ciebie, i przeczytasz o niej negatywne opinie, jak zareagujesz? Czy przestaniesz z niej korzystać? Czy zaczniesz korzystać z niej jeszcze częściej?

 

Naukowcy stwierdzili, ze ludzie rzeczywiście częściej zaczynają bronić swojej marki, mimo pewnych kontrowersji z nią związanych. Co ciekawe u części badanych stwierdzono, jeszcze większe przywiązanie do marki. Zauważano również, że w momencie gdy dana marka która sprawia klientowi poczucie swobody oraz po użyciu której czuje się dobrze (np. Starbucks), w momencie gdy jest atakowana, klient czuje się również atakowany. Jednak gdy ten sam klient otrzyma coś innego co sprawi, że poczuje się równie dobrze, nie odczuje potrzeby bronienia tej marki.

 

Stwierdzono również, że rozstanie klienta z daną marką, potrafi na niego działać tak samo jak rozstanie z żywą osobą. Osoba mocno związana z marką jest gotowa płacić więcej za dany przedmiot, spędzać więcej czasu na stronach internetowych poświęconych danej marce oraz aktywnie promować jej produkty.

Zostaw odpowiedź