fbpx

Dlaczego narzędzie pomiaru efektywności działań jest tak ważne w Twoim sklepie internetowym?

Drogi Właścicielu Świeżo Uruchomionego Sklepu Internetowego! Aby pokazać Ci jak potężnym i pomocnym źródłem informacji jest narzędzie mierzenia efektywności działań, chciałbym przytoczyć krótką historię. Wyobraź sobie, że w swoim mieście otwierasz stacjonarny sklep z odzieżą sportową. Po kilku dniach w Twojej skrzynce pocztowej zaczynasz znajdować anonimowe listy o takiej lub podobnej treści:

  • Witaj, jestem z Twojego miasta i odwiedziłem Twój sklep po raz pierwszy. Szukałem butów do biegania i zobaczyłem Twoją reklamę. Pomyślałem, że przyjdę i zobaczę co masz. Byłem w dziale z butami, później przy kasie, znów wróciłem do butów. Po drodze natknąłem się na koszulki. W sumie prócz butów, kupiłem jeszcze koszulkę. Spędziłem w Twoim sklepie 5 minut i 38 sekund, wydając w sumie 379 zł.
  • Cześć, znalazłem w skrzynce pocztowej ulotkę z ofertą Twojego sklepu. Byłem już u Ciebie kilka razy, ale w sumie dopiero podczas mojej piątej wizyty włożyłem coś do koszyka. Nie zdecydowałem na zakup. Dopiero przy szóstej wizycie kupiłem w końcu te okulary do pływania. Okularów szukałem 2 min i 5 sekund, przeglądając po drodze trzy inne pary.
  • Dzień dobry, znajomy znajomego zna Ciebie i polecił mi Twój sklep. Dlatego przyszedłem. W sumie to wpadłem i od razu wyszedłem, bo nie wiedziałem gdzie znajdują się hantle, których szukałem.

Założę się, że większość właścicieli stacjonarnego sklepu zapłaciłaby naprawdę wiele, aby mieć dostęp do informacji, które Ty możesz mieć za darmo. Dlaczego miałbyś tego nie wiedzieć?

Jakie informacje możesz uzyskać?

Lista pytań, na które możesz znaleźć odpowiedź dzięki analizie danych z narzędzi pomiaru efektywności działań jest bardzo długa, np.:

  1. Ilu odwiedzających zostało moimi klientami?
  2. Jaka jest średnia wartość koszyka dla osób przychodzących z reklamy Google AdWords, a jaka z wyników organicznych?
  3. Jaki jest udział w przychodach każdego ze źródeł ruchu?
  4. Jakie słowa kluczowe przynoszą największy przychód?
  5. Jakie przychody generują kampanie email marketingowe?
  6. Czy mój klient kupuje podczas pierwszej czy kolejnej wizyty?
  7. O jakich porach dnia odwiedzający kupują najczęściej?
  8. Jaki jest przychód generowany przez nowo odwiedzających w stosunku do powracających?
  9. Jaki zysk lub stratę generuje każda zainwestowana w reklamę złotówka?

Dzięki analizie takich i podobnych raportów sam będziesz mógł ocenić skąd przychodzą klienci, którzy klienci są najbardziej wartościowi oraz gdzie ich szukać. W kolejnych odcinkach odpowiem Ci na te pytania za pomocą linków do odpowiednich raportów.

Jakie narzędzie wybrać?

Aby zdobyć wiedzę na temat zachowań internautów w Twoim sklepie potrzebujesz narzędzia pomiaru efektywności działań. Polecam Google Analytics z trzech powodów.

1. Google Analytics jest darmowy

  • Jest to ważne, szczególnie w momencie, w którym startujesz ze swoim sklepem i każda złotówka jest dla Ciebie ważna.
  • Gdy korzystasz – nie płacisz, gdy nie korzystasz – też nie płacisz. Nie czekają Cię żadne płatności, faktury i zobowiązania.

2. Google Analytics jest popularny

  • Popularne rozwiązania są z reguły łatwe do wdrożenia. Prawdopodobnie platforma na której chcesz uruchomić sklep moduł Google Analytics już posiada. Instalacja takiego narzędzia ogranicza się do wklejenia ciągu znaków w odpowiednim miejscu.
  • Gdy pojawia się problem, pomyśl że ktoś już kiedyś prawdopodobnie z takim problem się mocował. Weź się pod uwagę fakt, że z Google Analytics korzystają miliony witryn internetowych.

3. Google Analytics jest kompletny

  • To rozwiązanie powinno zaspokoić Twoje potrzeby w dużym stopniu na wiele lat.

 

O czym powinieneś pamiętać?

 

Zasada 10/90

Mój guru analityki danych internetowych AvinashKaushik twierdzi, że narzędzie zbierania danych to tylko 10% sukcesu, pozostałe 90% to analiza łebskiego człowieka.

To tylko maszyna

Google Analytics jest tylko maszyną do zbierania danych i prezentowania ich w przyjazny sposób. Tak naprawdę to Ty jesteś prawdziwym valuable asset.

Najcenniejszy kapitał

W Twoim świeżo otwartym sklepie internetowym najcenniejszym kapitałem jesteś Ty! Pamiętaj, że żadne narzędzie pomiaru efektywności działań:

  • nie zastąpi codziennej analizy,
  • nie podejmie za Ciebie decyzji,
  • nie wprowadzi zmian,
  • nie zmierzy efektywności tych zmian,
  • nie zastąpi codziennej analizy,
  • nie podejmie za Ciebie decyzji,
  • … i tak ciągle:)

 


Autorem artykułu jest Aleksander Jaworski – specjalista ds. marketingu e-commerce w firmie Divante. Zajmuje się kreacją i wdrażaniem kampanii e-marketingowych oraz rozwojem nowego oprogramowania e-sklepu WellCommerce.


 

2 komentarze

  1. Krystian 26-07-2012
    • Aleksander 06-08-2012

Zostaw odpowiedź