fbpx

E-commerce coraz ważniejszy dla polskiej gospodarki

O znaczeniu handlu internetowego w sieci dyskutowano na VI Europejskim Kongresie Gospodarczym. Paneliści zastanawiali się nad kierunkiem i dynamiką zmian, jakie można zaobserwować w obszarze e-sprzedaż.

E-commerce nad Wisłą od lat notuje dynamiczne wzrosty. Nie dziwi zatem fakt, że jest dla polskiej gospodarki coraz ważniejszy. Jego wartość w naszym kraju osiągnęła już poziom 93 mld zł, co odpowiada 6 proc. PKB.

Serwis wnp.pl przytacza wypowiedź Ministra Administracji i Cyfryzacji, Rafała Trzaskowskiego, który przyznał, że jeszcze jako poseł do Parlamentu Europejskiego, starał się tematem e-commerce zainteresować media. Nie spotykało się to jednak ze zbyt dużym odzewem. Teraz, w okresie kryzysu gospodarczego, zdaniem ministra handel internetowy może się stać kołem zamachowym dla europejskich gospodarek.

Naszą rolą jest zatem, aby tworzyć przyjazne środowisko do rozwoju tego sektora. Najważniejszym zadaniem jest usuwanie barier prawnych, infrastrukturalnych i mentalnościowych, jeśli chodzi o kontakt obywatela z internetem

powiedział Trzaskowski.

Minister odnotował również, że od czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, popularność zakupów przez internet wśród naszych rodaków gwałtownie wzrosła.

E-handel w obrocie firm w ostatnich trzech latach wzrósł o 40 proc. – To naprawdę dużo, ale nadal mamy sporo do nadrobienia – nadal gonimy inne państwa europejskie. Według wskaźników dotyczących e-handlu, Polska zajmuje w UE 20. miejsce. W Unii średnio 45 proc. obywateli robi zakupy w internecie.

zauważył minister.

Co jest kulą u nogi polskich przedsiębiorców w obszarze e-commerce? Trzaskowski wskazuje na umiejętności:

Nad tą kwestią ministerstwo chce pracować, aby ułatwiać im wchodzenie w e-handel. Badania mówią, że ok. 80 proc. polskich firm inwestujących w ten sektor to mikroprzedsiębiorstwa.

Trzaskowski zauważył również, że rozwój krajowego e-handlu hamuje wciąż ograniczone zaufanie Polaków do e-sprzedawców.

Zostaw odpowiedź