fbpx
co to jest e-commerce

E-commerce, czyli co?

E-commerce utożsamia się jednoznacznie z handlem w Internecie, ale czy słusznie i czym jest handel w Internecie?

Prawda o e-commerce jest taka, że nie ma jednej definicji, ani nawet wspólnej interpretacji tego pojęcia.

Po rozwinięciu „magicznej litery E”, która dla wielu ciągle jest zagadką i nawet kojarzy się z Enternetem (cokolwiek to jest), otrzymamy electronic-commerce, czyli tłumacząc na język Reja: handel elektroniczny. Nie ma zatem słowa ani wzmianki o Internecie. Skąd zatem utożsamianie e-commerce z Internetem?Odpowiedź kryje się w szerokiej definicji e-commercu stosowanej przez Światową Organizację Handlu, która definiuje handel elektroniczny poprzez sześć kształtujących go instrumentów: telefon, faks, telewizja, elektroniczne płatności, system transferu pieniędzy, Electronic Data Interchange i Internet. Idąc dalej za wytycznymi Światowej Organizacji Handlu, e-commerce można podzielić na trzy etapy: etap przedzakupowy zawierający reklamę i szukanie informacji, etap zakupu wraz z zakupem i płatnością oraz etap przesyłki.


Z tego artykułu dowiesz się

  • Czym jest e-commerce?

Zatem e-commerce istniał w Polsce lata wcześniej przed wprowadzeniem handlowych zastosowań Internetu i z pewnością każdy choć raz tego doświadczył, choćby oglądając niemiecką telewizję na początku lat ’90 (przypomnienie autora: telewizja – kanał elektroniczny, etap przedzakupowy transakcji), w której to obnażone panie, szepcząc „ruf mich an” zachęcały widza do połączenia telefonicznego. Gdy nieszczęśnik zadzwonił, dochodziło do etapu zakupu i płatności za wątpliwej przyjemności usługę, a wszystko to odbywało się kanałem elektronicznym – telefonem.

Szczęśliwie nie upowszechniło się na szeroką skalę, aby zamawiać usługi przez telefon a następnie płacić za nie kartą kredytową, dlatego wynalezienie Internetu, który umożliwił połączenie wszystkich elementów transakcji handlowej, utożsamia się z powstaniem handlu elektronicznego zwanego e-commerce. Nie ma przy tym znaczenia, czy sam produkt daje się transportować drogą elektroniczną, jak dokonuje się płatność itd. Ważne stało się miejsce dokonania transakcji, a Internet jest miejscem szczególnym, wszechstronnym i wydawałoby się stworzonym do zakupów. Czy może być coś piękniejszego dla współczesnego człowieka niż nieograniczony dostęp do galerii handlowej pełnej wszystkich marek, wszystkich produktów, łącznie z giełdą i pchlim targiem?

Zostaw odpowiedź