fbpx

E-commerce w Europie: Polacy skarżą na Niemców, Czesi na Polaków

Jak donosi ECK w szybkim tempie rośnie liczba niezadowolonych z zagranicznych e-sklepów klientów.

Okazuje się, że międzynarodowy e-commerce to nie tylko masa zalet, ale także niemała ilość problemów. Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało właśnie poprzedni rok kalendarzowy swojej działalności i okazało się, że nie jest lekko. Europejczycy dalecy są od solidarności i skarżą się na siebie coraz mocniej. Najwyraźniej mają powody.

 

Zacznijmy od właściwego podsumowania – Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) poinformowało że:

  • z roku na rok otrzymuje więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.
  • Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy poza Polską.
  • Na terenie Unii Europejskiej w sprawach transgranicznych bezpłatnie pomaga ECC-Net, do której należy ECK. Jeżeli kupujemy poza UE np. na portalach azjatyckich, takiej pomocy nie mamy zagwarantowanej.

 

Jeśli chodzi o niesnaski między poszczególnymi nacjami to konsumenci z polski najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:

  • Niemiec (14% skarg)
  • Wielkiej Brytanii (8% skarg)
  • Luksemburga (8% skarg)
  • Irlandii (7%skarg)

 

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się z kolei e-konsumenci z:

  • Czech (20% skarg)
  • Rumunii (12% skarg)
  • Litwy (10% skarg)
  • Bułgarii (8% skarg)

 

Jeśli chodzi o powody to najczęściej narzekania dotyczyły:

  • 30% – usług lotniczych (opóźniony/ uszkodzony bagaż, odwołany/ opóźniony lot,
    problemy przy płatności, niesprawiedliwe rozliczenia kosztów anulacji biletu),
  • 13% – odzieży i obuwia (najczęściej towar niezgodny z umową),
  • 5% – portali randkowych (automatyczne przedłużenie subskrypcji konta
  • 4% – elektroniki (głównie zakup telefonów).

Zagraniczni konsumenci najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w zakresie zakupu:

  • produktów medycznych np. aparatów słuchowych,
  • usług lotniczych,
  • edukacji pozaszkolnej (kursy językowe).

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.

 


 

Zamów drukowany Mensis.pl lub czytaj darmowe fragmenty online:

Zostaw odpowiedź