fbpx

E-commerce w Polsce: raport Gemiusa i E-commerce Polska (cześć 4)

Pora na kolejną odsłonę raportu na temat polskiego handlu internetowego. W trakcie 8-dniowego badania między 17 a 25 kwietnia 2015 Gemius za pomocą metody CAWI przepytał losowo 1500 osób w wieku 15+, po czym skorygował próbę, tak aby wyniki były w jak najwyższym stopniu reprezentatywne dla struktury użytkowników polskiego Internetu.

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online.

 

 

W części czwartej zaprezentujemy szczegółowe informacje o logistyce w e-commerce. Zaczynamy od oczekiwań e-konsumentów co do dostępnych form dostawy w sklepach internetowych. Jak widać, odbiory na stacjach benzynowych, kioskach i dworcach nie biją jak na razie rekordów popularności. Co innego Paczkomaty, które mocno wpisały się w krajobraz polskiego handlu internetowego – przynajmniej w teorii, bo praktyka wygląda zgoła inaczej.

 

Untitled-1

 

Chociaż 40 procent badanych życzy sobie mieć do wyboru Paczkomaty, to ledwie co dziesiąty zdecydował się z nich skorzystać. W Polsce w dalszym ciągu dominuje dostawa kurierem, która w zdecydowanym tyle zostawia dostawę pocztą, chociaż ta i tak jest wybierana dwukrotnie częściej niż Paczkomaty.

 

Untitled-2

 

 

Pora na trochę szczegółów. Najpopularniejszą marką na rynku kurierskim jest DHL, który wyprzedził usadowione ex-equo: Siódemkę i DPD. Numer trzy to UPS. Zaskakuje słaba pozycja GLSu, który dał się ograć nawet Pocztexowi.

 

Untitled-3

 

Jak się okazuje, zwrot towaru może być bardzo skuteczną metodą zachęcenia do zakupów. Szczególnie jeśli sklep umożliwia bezkosztowe odesłanie towaru kurierem (door to door). Niemniej zachęca darmowe odesłanie za pomocą poczty oraz dłuższy od 14 dniowego okres zwrotu.

 

Untitled-4

Untitled-5

 

Na koniec informacje o płatnościach, czyli ten, kto nie ma pobrania i błyskawicznych płatności przegrywa.

 

Untitled-6

 

Zostaw odpowiedź