fbpx

E-handel stale rośnie

Wartość zakupów online w naszym kraju wzrasta o 16-17 proc. rocznie.

Szacuje się, że w tym roku może wynieść nawet 30 mld zł. Ten wynik sprawia, że jesteśmy obok Czech, najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie.

Tak dynamiczny rozwój e-handel zawdzięcza w znacznej mierze dużym i znanym markom, które coraz częściej decydują się na uruchomienie sprzedaży poprzez sieć. Bowiem to właśnie one przeznaczają znaczne kwoty na kampanie reklamowe, mające zachęcić potencjalnych klientów do zakupów online. Przykładowo, niedawno e-sklep uruchomiła Sephora, największa sieć perfumerii. Wejście na rynek handlu elektronicznego zapowiada także Ikea. Zdaniem specjalistów takie działania przekładają się na wzrost sprzedaży online w całej branży. Niewątpliwie ogromny wpływ na polski e-handel będzie miało uruchomienie polskiej wersji Amazona – największego na świecie sklepu internetowego. Eksperci mają nadzieję, że szeroko zakrojona kampania marketingowa giganta zachęci do internetowych zakupów nowych klientów.

Sprzedaż w sieci bije rekordy, jednak jak wynika z prognozy przygotowanej przez serwis Sklepy24, liczba nowopowstałych sklepów elektronicznych wcale już tak szybko nie rośnie. Specjaliści uważają, że w bieżącym roku, liczba e-sklepów wzrośnie tylko o 7 proc. do 14,1 tys., a w niektórych kategoriach spodziewany jest nawet spadek.

Piotr Jarosz, prezes spółki Dotcom River oraz wydawca Sklepy24.pl uważa, że ten trend wynika po pierwsze z nasycenia rynku, a po drugie ze zmian zwyczajów i trendów zakupowych. Zmniejszyć ma się przede wszystkim liczba e-sklepów ze sprzętem komputerowym. Spowodowane jest to przede wszystkim rosnącą popularnością tabletów, które konsumenci kupują jednak najczęściej w sieciach dyskontowych lub u operatorów komórkowych np. w ramach ofert łączonych z dostępem do Internetu. Z kolei moda na e-booki, przełożyć ma się na zmniejszenie liczby elektronicznych księgarń. Spada także liczba osób kupujących płyty z muzyką czy filmy w sieci. Coraz częściej konsumenci korzystają za to z innych legalnych źródeł odtwarzania multimediów w Internecie.

Jak przedsiębiorcy radzą sobie z nowymi trendami? Jak widać sposoby są dwa. Jedni, wzorując się na Amazonie, rozszerzają ofertę sklepu o coraz to nowsze kategorie, a inni stawiają na wąską specjalizację.

Zostaw odpowiedź