fbpx

E-zakupy w branży ubrań według Gemiusa: średni koszyk za 250zł

Gemius przeprowadził bodaj pierwszą na rynku analizę porównawczą na przykładzie branży modowej. Badanie ujawniło kilka interesujących liczb, dzięki którym właściciele sklepów z ciuchami i obuwiem będą mogli zobaczyć w którym miejscu są w stosunku do średniej wypadkowej na swoim podwórku.

Jaki jest przeciętny współczynnik konwersji i odrzuceń koszyka w sklepach z modą? Sprawdźmy!

 

Zacznijmy od ogólnych statystyk stron sklepów internetowych z modą. Na przykład średnia liczba odsłon w ramach sklepu to aż 7 – bardzo ładny wynik. Podobnie ma się sprawa ze średnim czasem trwania wizyty, który jest bliski 7 minutom (dokładnie 6:56). Pięknie prezentuje się także współczynnik odrzuceń na poziomie 39% – branża e-modowa z pewnością ma wyniki, które pozwalają na pracę nad konwersjami.

 

A tutaj jest co robić, bo współczynnik porzucenia koszyka jest stosunkowo wysoki i wynosi 67%. Współczynnik rozpoczęcia koszyka to 3%, stąd wniosek, że współczynnik konwersi wynosi dość standardowe około 1% – dokładnie 0.8% dla wizyt i 1.05% dla klienta.

 

Ciekawą teorię na temat porzuconych koszyków przedstawia Mateusz Gordon z Gemiusa:

„Może to świadczyć o niepewności internauty co do prawa zwrotu towaru, jaka towarzyszy e-klientom. Tylko niektóre serwisy jasno komunikują prawa konsumenta w tym zakresie, a jeszcze rzadziej wydłużany jest standardowy czas zwrotu. Może to być spowodowane również kosztem dostawy, który często zaskakuje klienta na etapie koszyka i finalizacji transakcji, albo ograniczonym zaufaniem do sklepu, wynikającym z braku opinii klientów, certyfikatów czy ograniczonej ilości form płatności”

 

Ciekawe jest to stwierdzenie o tyle, że następnie ekspert Gemiusa stwierdza:

„ Stosunkowo niski wskaźnik porzuceń strony wskazuje na dominację dużych, rozpoznawalnych marek, na których strony wchodzimy bezpośrednio lub wpisując ich nazwę w wyszukiwarce – twierdzi Mateusz Gordon. – Większość z odwiedzających e-sklepy to klienci powracający. Ponadto niski wskaźnik odrzuceń sugerować może efektywnie prowadzone działania retargetingowe, czyli powtórne komunikaty kierowane do tych, którzy już odwiedzili stronę e-sklepu, lecz np. porzucili koszyk zakupów. Z kolei dobrze spersonalizowane serwisy największych marek, które cechuje dobra nawigacja, skutecznie utrzymują użytkownika pod swoim adresem”

 

Nie trudno zauważyć, że mamy tu do czynienia z dwiema sprzecznymi wewnętrznie wypowiedziami. Bo jeśli słusznie można przyjąć, że w branży dominują duże, rozpoznawalne marki, to nijak nie pasuje do nich sugestia o ograniczonym zaufaniu, ograniczonej liczbie płatności, czy też niepewności co do zwrotu towaru. W tej kwestii branża modowa jest forpocztą.

Zostaw odpowiedź