fbpx

ECK: polskie sklepy internetowe ignorują obowiązek informacyjny o ADR

Badanie przeprowadzone przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce nie wystawia najlepszego świadectwa polskim e-przedsiębiorcom.

W październiku ubiegłergo roku Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przeprowadziło badanie 270 sklepów internetowych. Postanowiono sprawdzić stosowanie przez nie najnowszych przepisów dotyczących ADR oraz platformy ODR (Online Dispute Resolution), umożliwiających dochodzenie roszczeń konsumentów bez konieczności ich kierowania do sądu.

Zdaniem ekspertów z ECK wyniki badania sklepów internetowych nie są zadowalające. Ledwie nieco ponad 40 procent sprawdzonych przedsiębiorców wykazało na swojej stronie internetowej podmiot ADR (pozasądowego rozwiązywania sporów). Zaś przytłaczająca większość (bo mowa aż o blisko 70 procentach) nie poinformowała o platformie ODR. Zauważono też, że sklepy nierzadko kopiują od siebie treść regulaminów, co oznacza, że błędy, w nich występujące również są powielane. Jednym z poważniejszych błędów jest właśnie brak spełnienia obowiązku informacyjnego o ADR. O ile informowanie o ADR jest obowiązkowe, o tyle korzystanie zeń już nie.

Co do zasady korzystanie z procedur pozasądowych nie jest obowiązkowe, obie strony sporu muszą się na nie zgodzić, mogą się też wycofać w każdej chwili. O ile przepisy nie stanowią inaczej – to od dobrej woli konsumenta jak i przedsiębiorcy zależy poddanie sporu pod rozpatrzenie przez „trzecią” neutralną stronę. – komentuje Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego

Kryteria oceny zostały stworzone w oparciu o Ustawę pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która weszła w życie 10 stycznia 2017 r., a więc blisko rok temu, Ustawę o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. z oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 524/2013 w sprawie ODR w sporach konsumenckich. Platforma została uruchomiona przez KE w lutym 2016 r.

Zostaw odpowiedź