fbpx
wyrok sąd organizacja konsumencka

ECK: Zwrot towaru może trwać dużo dłużej niż 14 dni, a gwarancja działa tylko w kraju

Europejskie Centrum Konsumenckie zaprezentowało krótką notkę prasową o bardzo ciekawych sprawach z punktu widzenia obsługi klienta w sklepie internetowym.

W obu przypadkach interwencje i stanowisko ECK nie wróżą zbyt wiele dobrego dla sklepów internetowych. Zacznijmy od przypadku międzynarodowego e-commerce. Dotyczy on zdarzenia z pewną konsumentką z Niemiec, która zakupiła w polskim sklepie towar, a następnie podjęła próbę zwrotu.

Sklep zadeklarował chęć przyjęcia przesyłki, ale klientka nie zaadresowała poprawnie przesyłki. Jak wiadomo, konsument na terenie UE jest zobowiązany do odesłania produktów w ciągu 14 dni od zadeklarowania zwrotu. Konsumentka nie zdołała udokumentować nadania przesyłki w tym terminie, gdyż odesłała ją pod nieprawidłowy adres.  Sklep uznał, że przedstawiony dowód odesłania towaru nie ma mocy, gdyż nie został skierowany pod prawidłowy adres, co wydaje się być słusznym rozstrzygnięciem.

Okazuje się, że ECK wyraził inną opinię. Przekonał przedsiębiorcę prowadzącego sklep, że sama intencja w tym wypadku wystarczy, zaś nieprawidłowy adres nie ma tu nic do rzeczy. Zapewne powodem jest fakt minimalnego błędu, jaki konsumentka popełniła. Pytanie, jaka jest w takim razie granica owego błędu i jak długo sklep może czekać na zwrot? Niestety ECK tego nie precyzuje. Podobnie jak tego, ile razy konsument może odsyłać przesyłkę nieprawidłowo. Nie wiadomo też, czy przedsiębiorca może odliczyć dodatkowy koszt zniszczenia opakowania w kolejnym transporcie.

Niemniej mało korzystanie dla jednego z polskich sklepów stacjonarnych zakończyła się sprzedaż ogrodzenia. Towar również sprzedany za granicę okazał się wadliwy, przy czym gwarant odmówił naprawy twierdząc, że na towar kupiony w Polsce nie obowiązuje polska gwarancja, jeśli został zainstalowany za granicą. W efekcie skargi obcokrajowca ECK zgłosiło przedsiębiorcy konieczność naprawy towaru z tytułu rękojmi, która nie posiada tego typu ograniczeń. Niestety, ECK nie dochodziło przynajmniej częściowych roszczeń u gwaranta w całości przerzucając ciężar sprawy na sprzedawcę detalicznego.

Zostaw odpowiedź