fbpx

Efekt ROPO i odwróconego ROPO w polskim e-commerce 2016

Pora na ostatnią część informacji, jaką Gemius dostarczył w swoim raporcie dla E-commerce Polska.

Dzisiaj bierzemy się za pierwsze zjawisko, dobrze rozpoznane i opisane, które najpewniej zainicjowało to, co dziś nazywamy marketingiem wielokanałowym (omnichannel marketing). Zaczynamy od produktów, które najczęściej narażone (z punktu widzenia handlu internetowego) są na efekt ROPO, czyli Research Online, Purchase Offline:

  • materiały budowlane
  • sprzęt RTV/AGD
  • odzież, akcesoria, dodatki
  • produkty farmaceutyczne
  • obuwie

Z kolei na odwrócone ROPO (Research Offline, Purchase Online) podatne są:

  • kosmetyki i perfumy
  • sprzęt RTV/AGD
  • obuwie
  • odzież sportowa
  • artykuły dziecięce i zabawki

Z drugiej strony, najmniej podatne na odwrócone ROPO są:

  • multimedia, gry komputerowe i inne oprogramowanie
  • artykuły kolekcjonerskie
  • produkty spożywcze (ciekawe jak długo?)
  • podróże i rezerwacje
  • ubezpieczenia

Innymi słowy, powyższe produkty z powodzeniem powinny sprzedawać się w Internecie, niezależnie od sprzedażowych czynników lokalnych (naziemnych).

Jeśli zaś chodzi o źródła informacji, jakie kupujący wykorzystują podczas e-zakupów to brylują tu:

  • wyszukiwarka internetowa (odzież, książki, płyty, filmy, sprzęt RTV/AGD, obuwie, sprzęt komputerowy, telefony, smartfony, tablety, akcesoria, bilety do kina, teatru, artykuły dziecięce i zabawki)
  • strony sklepów internetowych (odzież, obuwie, telefony, smartfony, tablety, akcesoria)
  • strona serwisu, na którym kupiłeś/kupiłaś produkt (książki, płyty, filmy, sprzęt RTV/AGD, obuwie, bilety do kina, teatru, artykuły dziecięce i zabawki)
  • porównywarki cen (sprzęt RTV/AGD, telefony, smartfony, tablety, akcesoria)
  • znajomi, przyjaciele, rodzina (sprzęt komputerowy, bilety do kina, teatru)
  • strony aukcji internetowych (sprzęt komputerowy)

ropo-2016-polska

odwrocone-ropo-2016-polska

Tagi:

Zostaw odpowiedź