fbpx
reklamacja kurierska

Europejskie Centrum Konsumenckie: konsumenci nie muszą spisywać kurierskich protokołów szkody

ECK coraz to zaskakuje bardzo niekorzystnymi dla przedsiębiorców komunikatami o tym, jakimi prawami rzekomo dysponują konsumenci.

Dość zaskakujący komunikat wydało w tym tygodniu Europejskie Centrum Konsumenckie, które wbrew przepisom kodeksu cywilnego twierdzi, że konsumenci wcale nie mają obowiązku spisywania protokołów szkody, gdy kurier doręczy im uszkodzoną przesyłkę.

ECK to organizacja, która działa w imieniu konsumentów i bardzo często informuje o interesujących interwencjach jakie podejmuje – zdarza nam się je opisywać na łamach Mensis, aby uświadomić obu stronom przysługujące je prawa. Czasami jednak, komunikaty ECK wydają się być mało zrozumiałe i nie przystają do faktycznego stanu prawnego.

Zerknijmy na poniższy komunikat wysłany do mediów w ostatnich dniach:

Kto jest odpowiedzialny za uszkodzenie lub zgubienie przesyłki?

Sprzedawca, ponieważ to on jest stroną umowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zdecydujesz się na inną firmę kurierską, niż ta zaproponowana przez sprzedawcę.

Czy muszę sprawdzić przesyłkę po przyjeździe?

Nie jesteś do tego prawnie zobowiązany. Jest to jednak zalecane, szczególnie gdy opakowanie wykazuje uszkodzenia zewnętrzne. Jeśli sprawdzisz przedmioty bezpośrednio przy odbiorze i znajdziesz uszkodzenia, koniecznie spisz protokół szkody. Możesz odmówić przyjęcia przesyłki. Zachowaj kopie protokołu uszkodzenia.

Ile mam czasu na sprawdzenie przesyłki?

Jeżeli opakowanie nie jest uszkodzone, nie musisz się śpieszyć – masz 7 dni na sprawdzenie przesyłki od momentu jej dostarczenia. Jeżeli zauważysz szkodę, możesz zażądać spisania protokołu przez firmę przewozową.

A co jeżeli nie spiszę protokołu?

W dalszym ciągu przysługują Ci uprawnienia konsumenckie z tytułu rękojmi. Brak protokołu może jednak utrudnić reklamację towaru.

Ostatni punkt przykuwa uwagę i mocno zastanawia – czy ECK nie wprowadza opinii publicznej w błąd? Według artykułu 545, paragraf 2, konsument jest zobowiązany do udokumentowania winy przewoźnika:

 W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika

Polecamy powyższą informację do przemyślenia zarówno autorom informacji prasowych ECK, jak i przedsiębiorcom, którzy naciskani przez rzeczników mogą nie sprawdzać faktycznie obowiązujących przepisów prawa. Jak widać, warto to robić. Co więcej, warto zapoznawać konsumentów nie tylko z ich prawami, ale także obowiązkami, które znacząco ułatwiają życie przedsiębiorcom i budują poczucie odpowiedzialności za przeprowadzenie transakcji u obu stron.

Zostaw odpowiedź