fbpx

Forrester Research: 70% konsumentów ufa rekomendacjom od znajomych i rodziny

Forrester przedstawił kolejne interesujące wyniki badań zarówno z Ameryki Północnej jak i Europy. Wyniki nie są zaskakujące, ale kierują nas mocno w stronę nie tylko social media ale też czegoś co można by nazwać marketingiem rozproszonym.

70% (61% w UE) respondentów twierdzi, że ufa opiniom rodziny i przyjaciół, a 46% Amerykanów (i 38% Europejczyków) ufa w recenzje innych konsumentów pozostawione w internecie.

Z drugiej strony tylko 33% Europejczyków ufa profesjonalnym portalom recenzującym produkty. A kontra do tego aż 55% Amerykanów wierzy w recenzję profesjonalistów.

 

Europejczycy są także dużo bardziej sceptyczni od Amerykanów jeśli chodzi o zaufanie do treści jakie znajdują na stronach producentów – tylko 23% ufa informacjom tam zawartym – o 9% mniej niż ma to miejsce wśród Amerykanów z północy.

 

E-mail marketing, działania na Facebooku i Twitterze, reklamy internetowe to margines tego, w co konsumenci wierzą – przynajmniej deklaratywnie.

 

Jak odczytywać te badania? Na co najmniej dwa sposoby. Pierwszy jest przewrotny – ludzie mówią, że reklamie nie wierzą, ale badania behawioralne oraz encefalograficzne przeczą temu. Reklama ma wpływ na nasze zachowania – na poziomie zupełnie innym niż świadome ufanie im lub nie.

 

Drugi bardziej konwencjonalny sposób to marketing rozproszony o którym wspominałem na początku. Nie sposób dziś dotrzeć do szerokiej grupy zainteresowanych konsumentów kilkoma większymi “strzałami”. Reklama i recenzje na kilku największych portalach to zdecydowanie zbyt mało.

 

Rozproszeniem nazywam docieranie do zbiorowości jednostek, a nie do mas. Jeśli chcemy uzyskać rekomendację od rodziny i przyjaciół konsumentów musimy każdego z osobna traktować w sposób wyjątkowy. Aktywowanie zachęt do polecania firmy lub pisania o jej recenzji musi zachodzić na poziomie każdego klienta – ogólnomedialna zawierucha niewiele w tym pomoże.

 

Pytanie jakie będziemy musieli sobie już niedługo zacząć zadawać brzmi: jako owego pojedynczego klienta skutecznie aktywować?

 

Zostaw odpowiedź