fbpx

Fulfilment czyli kompleksowa obsługa logistyczna sklepu internetowego

Fulfilment polega na oddelegowaniu działań logistycznych sklepu internetowego do zewnętrznego operatora logistycznego. Mówiąc wprost jest to typowy outsourcing konkretnych działań operacyjnych sklepu internetowego, w omawianym przypadku działań logistycznych niezbędnych w funkcjonowaniu sklepu internetowego.

Pojęcie fulfilment pojawiło się na rynku e-commerce już kilka lat temu, a firmy które zaoferowały obsługę małych i średnich e-sklepów to m.in. EMKA Logistyka, a następnie Droppa.pl.

Idea funkcjonowania łańcucha logistycznego opartego o usługę fulfiment:

 

  • Towary zamówione od dostawcy wysyłane są bezpośrednio do operatora logistycznego.
  • Magazynowanie towaru odbywa się w magazynie operatora (usługodawcy).
  • Kompletowanie zamówionych produktów, pakowanie i wysyłka pozostaje po stronie operatora.
  • Dostarczenie dokumentów sprzedażowych do klienta końcowego również realizowane jest często po stronie dostawcy usług fulfilment.

 

Jak w praktyce przedstawia się tak zoptymalizowany łańcuch logistyczny?

  1. Sklep internetowy jest kanałem dystrybucji, sposobem na pozyskanie i utrzymanie klienta.
  2. Dostawca usługi Fulfilment zajmuje się działalnością operacyjną – przyjmuje zamówienia (najczęściej przez sprzężony z systemem informatycznym sklepu komputer z odpowiednim oprogramowaniem), drukuje dokumenty fiskalne, etykietuje paczki z towarami. Magazynuje i nadaje przesyłki.

 

Zalety obsługi fulfilment w logistyce:

  • Pełna logistyka po stronie usługodawcy (jedne najbardziej czasochłonnych działań operacyjnych w e-sklepie)
  • Wysyłki od dostawców na magazyn usługodawcy (często również zamówienia towarów do magazynu po stronie usługodawcy)
  • Wystawianie dokumentów sprzedażowych
  • Tania wysyłka do klienta końcowego (z racji na obsługiwaną ilość zamówień)
  • Możliwość stworzenia w pełni pasywnego e-sklepu – zamówienia mogą być przyjmowane automatycznie w twoim sklepie, mogą być automatycznie wysyłane do dostawcy, i/lub do usługodawcy, który zajmuje się obsługą przyjętych zleceń.

Wady:

  • Brak kontaku z towarem
  • Opcja niedostępna dla startujących e-sklepów (najczęściej minimum 100 zamówień miesięcznie)
  • Przy dużej liczbie zamówień koszt zewnętrznego operatora może przekroczyć koszt zatrudnienia pracownika i utrzymania magazynu, dlatego celem każdego sklepu internetowego powinno być dążenie do własnego magazynu.

 

Dla kogo jest fulfilment?

Dla sklepów internetowych realizujących 100-1000 zamówień miesięcznie. Zakładając 10 zamówień dziennie i towar o małych gabarytach może szacować następujące koszty kompleksowej obsługi logistycznej:

  • magazynowanie 1 palety euro, czyli 1m2, wys. 180cm – 4zł netto dziennie
  • obsługa zamówienia, czyli wystawienie dokumentu sprzedaży, kompletowanie i pakowanie towarów – 5zł netto / szt
  • wysyłka kurierem – 12zł netto.

Obsługa jednego zamówienia może kosztować zatem około 9zł netto (bez kosztów przesyłki, które najczęściej są niższe niż bezpośrednia umowa sklepu z firmą kurierską lub brokerem).

Założone powyżej 300 zamówień miesięcznie generuje koszty na poziomie 1500zł netto obsługa zamówień oraz magazynowanie (np. 2 europalety przez 30dni) 240zł netto. Koszt obsługi logistycznej małego sklepu (nie licząc kosztów przesyłek kurierskich) w analizowanym przypadku wynosi 1740zł. Dla wielu małych i średnich sklepów internetowych jest to znacznie korzystniejsze rozwiązanie niż zatrudnienie pracownika i utrzymanie niewielkiego magazynu.

 

Jest jeszcze co najmniej jeden istotny plus takiego rozwiązania. W sytuacji gdy rozpoczynamy przygodę z własnym sklepem internetowym, oddelegowanie obsługi logistycznej na zewnątrz pozwoli zaoszczędzić czas, który należy wykorzystać na działania generujące sprzedaż w sklepie internetowym.

8 komentarzy

  1. Czarek 04-07-2012
  2. Annka 17-09-2014
  3. MARIA 26-09-2014
  4. Annka 30-09-2014
  5. MARIA 03-10-2014
  6. marta 10-10-2014
  7. Szymon 20-01-2016
  8. Sara 22-04-2016

Zostaw odpowiedź