fbpx

Gemius: Polska liderem e-commerce w Europie Środkowej

Firma Gemius sprawdziła, jak wyglądają nawyki internautów dotyczące e-zakupów w czterech państwach z naszego regionu. Poza Polską, analitycy przyjrzeli się również użytkownikom z Węgier, Czech i Słowacji. W trakcie badania pod uwagę brano e-sklepy, aukcje internetowe, porównywarki cenowe, serwisy z opiniami, zakupy grupowe oraz pasaże handlowe.

Okazuje się, że spośród przebadanych państw, to nad Wisłą handel internetowy cieszy się największą popularnością. Ponad 80 proc. polskich użytkowników sieci weszło na strony związane z e-commerce. W Czechach 54 proc., na Słowacji 51 proc., a na Węgrzech 44 proc. internautów.

W wyniku analizy okazało się także, że na Słowacji i na Węgrzech najwięcej e-zakupowiczów jest w grupie osób w wieku 25-34 lata (prawie jedna trzecia internautów w tym wieku z tych krajów odwiedza strony o tematyce e-commerce). Tymczasem w Polsce takie strony cieszą się zainteresowaniem młodszych. Co piąty internauta z tego kraju, który przegląda strony oferujące zakupy w sieci, ma mniej niż 25 lat. W Czechach z kolei strony związane z e-zakupami przyciągają ponad jedną piątą internautów w wieku 35-44 lata.

Gemius sprawdził również, w którym kraju e-commerce cieszy się zainteresowaniem starszych internautów. Okazało się, że największym na Węgrzech i w Czechach, gdzie w lipcu 2013 roku strony oferujące zakupy w sieci przeglądało około 15 proc. internautów powyżej 55 roku życia. Natomiast najmniejszą grupę klientów w tej grupie wiekowej mają słowackie i polskie e-sklepy, których ofertą, w analizowanym czasie, zainteresowany był co dziesiąty senior z tego kraju.

Jakie wnioski z tego badania powinni wyciągnąć polscy e-sprzedawcy? Co najmniej dwa. Po pierwsze oferta skierowana do seniorów w polskim e-commerce nadal stanowi niszę, która czeka na zagospodarowanie. Brakuje sklepów, dla których użytkownik 50+ stanowiłby głównego odbiorcę i do którego dostosowane byłyby wszystkie elementy, od asortymentu zaczynając, na interfejsie kończąc.

Po drugie, powyższe liczby dość jasno pokazują, że na e-rynkach naszych sąsiadów jest jeszcze sporo do zagospodarowania. Dlaczego zatem nie pokusić się o ekspansję i nie poszerzyć naszego rynku zbytu?

Zostaw odpowiedź