fbpx

Gemius udostępnia narzędzie analityczne dla e-commerce

gemiusShopMonitor to dedykowane branży e-commerce narzędzie do przeprowadzania analiz porównawczych.

Jak zauważa Gemius, uczestnicy krajowego rynku handlu internetowego, bez względu na swoją wielkość, są mocno zachowawczy w udostępnianiu informacji o wielkości prowadzonego biznesu. Firma proponuje zatem wprowadzenie badania, które umożliwi analizę danych z zachowaniem ich anonimowości.

W przypadku branży motoryzacyjnej kwestię wzajemnego zaufania uczestników rynku rozwiązały regulacje prawne. Ponieważ istnieje obowiązek rejestracji samochodów, na podstawie tych danych, można dokładnie szacować wielkość rynku motoryzacyjnego np. z podziałem na poszczególne jego kategorie, pojemność silnika czy markę pojazdów. Również gracze z rynku FMCG dzielą się między sobą wiedzą na tyle dokładną, iż można porównywać historyczne i bieżące dane o sprzedaży poszczególnych produktów danych producentów, w różnych opakowaniach i sieciach dystrybucji.

W odniesieniu do polskich realiów, warto wskazać przykład wydawców internetowych. Dzięki wyprawowanemu porozumieniu możliwe było stworzenie badania Megapanel, prowadzonego przez firmę Gemius na zlecenie PBI, a obejmującego niemal całą sieć. Daje to wymierne korzyści tak wydawcom, jak i reklamodawcom. W przypadku tych pierwszych, buduje ich wiarygodność i dostarcza wiedzy o pozycji danego serwisu, w odniesieniu do reklamodawców – pozwala efektywnie planować kampanię, opierając się na danych o zasięgu poszczególnych stron internetowych czy dotarciu do poszczególnych grup docelowych.

Korzyści z analizy porównawczej

Takie informacje dają rzeczywistą wiedzę o własnej pozycji na rynku, a także pozwalają analizować zmiany, trendy i planować działania mające na celu poprawę sytuacji. Istotnych przewag tych branż, które korzystają z analizy porównawczej, jest wiele. Choćby efektywność działań marketingowych (autentyczne oszczędności w budżetach reklamowych poprzez właściwe planowanie mediów), podejmowanie decyzji o rozwoju produktu popartych faktycznymi, twardymi danymi, nie zaś szacunkami na podstawie wycinka rynku bądź deklaratywnych ankiet. Benchmarking właściwie rozumiany i wykorzystany, jak wskazują doświadczenia dojrzałych rynków, sprzyja też innowacjom i rozwojowi całej branży. Daje unikalną wiedzę każdemu uczestnikowi rynku, bez względu na jego aktualną pozycję. Warunkiem jest przystąpienie do wspólnego projektu badawczego, który moderowany jest przeważnie przez firmę badawczą.

Co daje gemiusShopMonitor?

W listopadzie 2013 roku Gemius uruchomił platformę gemiusShopMonitor, której celem jest analiza porównawcza branży e-commerce. To pierwsze takie rozwiązanie na świecie. Za jego unikalnością przemawia kilka faktów, wśród nich – gwarancja anonimowości udziału w badaniu, jak również bezpłatny w nim udział.

Po dwóch miesiącach od wdrożenia, w projekcie uczestniczyło 300 e-sklepów różnych segmentów handlu i różnej wielkości (niemniej, zarówno mali, jak średni i duzi gracze). Co więcej, w odniesieniu do segmentu mody (odzież, dodatki etc.), liczba uczestników badania okazała się na tyle duża, że generowane dane pozwoliły na miarodajny obraz tego segmentu już po kilku tygodniach.

Gemius chwali się,  że zainteresowanie narzędziem przejawiają takie segmenty produktów i usług, jak kosmetyki, farmeceutyki (kategoria zdrowie, w tym apteki internetowe oraz drogerie) oraz retail.

 

Zostaw odpowiedź