fbpx

Gemius: zachowania konsumentów w internecie różnicują się coraz mocniej

Jeszcze przed kilkoma laty niezbyt wiele wiedzieliśmy o zachowaniach konsumentów w polskim internecie. Kolejne badania zdejmują zasłonę niewiedzy – tym razem z pomocą przyszedł Gemius.

Z jednej strony wyniki badania nie są zaskoczeniem, z drugiej zaś nie sposób je pominąć.

Z wyników badań przeprowadzonych wspólnie przez Gemiusa i E-commerce Polska wyłania się obraz coraz mocniej zróżnicowanych grup konsumentów, jakie korzystają z zakupów w sieci.

 

Zaczynamy od mocnej ciekawostki – według Gemiusa przez internetu najczęściej kupują osoby powyżej 35 roku życia (43% wskazań). To diametralna zmiana, która pokazuje, że polski e-commerce dojrzewa – dosłownie i w przenośni.

 

Jeśli chodzi o inne cechy demograficzne to najwięcej wskazań padło na wykształcenie średnie (39%), miasta powyżej 200 tys mieszkańców (41%), osoby pracujące (52%). W przypadku zarobków, osoby kupujące w sieci najczęściej deklarowały przedział od 2 do 4 tys złotych – trzeba przyznać, że jest to mocno niefortunnie przyjęta podziałka, która wnosi więcej wątpliwości niż wyjaśnień.

 

Najważniejsza informacja dotyczy zróżnicowanych zachowań w zależności od cech demograficznych respondentów. Osoby o niższych dochodach, ze wsi, płci męskiej o dochodach do 2 tys zł częściej zaglądaj do serwisów z aukcjami internetowymi, czyli w Polsce oznacza to de facto Allegro.

 

Nie trzeba tu wiele wyjaśniać – Allegro to dla osób o niższej świadomości “sieciowej” wciąż synonim zakupów w internecie. Poza tym, dla osób, które sporadycznie korzystają z sieci Allegro może uchodzić za najtańsze miejsce do robienia zakupów, co jak wiemy rzadko kiedy pokrywa się z prawdą.

 

Jeśli chodzi o osoby lepiej wykształcone i zamożniejsze informacja prasowa zdawkowo informuje, że częściej decydują się na zakupy w sieci oraz są aktywnymi uczestnikami klubów zakupowych oraz social shoppingu.

Zostaw odpowiedź