fbpx

Gemius/IAB Europe: słaba mobilna Polska

M-commerce to z pewnością przyszłość handlu internetowego. Wspominamy o tym często i podpowiadamy różne rozwiązania. Grzechem jednak byłoby pomijać dane, które mówią o tym, w jak wczesnym stadium m-commerce znajduje się Polska.

Według badań Gemius i IAB Europe wynika, że w Europie Środkowo-Wschodniej ok 6% wszystkich odsłon internetowych to odsłony mobilne. W Turcji jest to nawet dwa razy więcej i jest to najlepszy wynik w zestawieniu. Niewiele odstawała też Litwa.

Dla odmiany, Polska zanotowała najgorszy wynik – odsłony mobilne na tle wszystkich odsłon przekroczyły raptem 2%. To trzykrotnie mniej niż średnia dla naszego regionu. Nie pierwszy to raz okazuje się, że Polacy są stosunkowo konserwatywnym narodem, jeśli chodzi o wykorzystywanie nowinek technologicznych. Z drugiej jednak strony – stronom mobilnym do ideału jeszcze daleko, więc może to być zwykły pragmatyzm. Być może świetny wynik Turcji wynika z braku innych możliwości korzystania z sieci, a nie z wybitnej innowacyjności tego narodu. W każdym razie, ogólna konstatacja jest taka, że ruch mobilny rośnie i powinno być coraz lepiej. Także w Polsce.

 

Jeśli chodzi o systemy operacyjne, to ogółem najlepiej stoi Android – system Google’a odpowiada za blisko połowę odsłon w naszym regionie. Potem goni go Applowski iOS. Trzeci jest Symbian, zaś czwarty Windows7, który osiągnął śladowy wynik – poniżej 1%.

 

Pozostaje jeszcze pytanie – co uczynić z planowanymi inwestycjami w strony mobilne. Ci, których na to stać powinni próbować, bo to cenne doświadczenie. A w nadchodzących trudnych czasach każde nowe doświadczenie stanowi o przewadze konkurencyjnej. Jeśli jednak ktoś miałby nadwyrężać firmowy budżet, to lepiej stronę mobilną odłożyć na lepszy, mniej kryzysowy rok. O realne zyski z niej będzie raczej ciężko.

mobilne-odsłony

Zostaw odpowiedź