fbpx

Google pod ostrzałem wydawców

W ubiegłych latach pisaliśmy na lamach Mensis wiele na temat skłonności Google’a do monopolizowania wyników wyszukiwania w obszarach, gdzie gigant z Mountain View dysponuje swoimi własnymi usługami w ramach bogatego ekosystemu.

Komisja Europejska powoli tępi sobie zęby na całej sprawie, zaś wydawcy treści wściekają się coraz mocniej.

 

 

Co zaskakujące, bodaj pierwszy raz polscy wydawcy zajęli zgodne stanowisko co do potępienia praktyk Google’a. Dotychczas główny front walki z amerykańskim gigantem wzięli na siebie wydawcy z Niemiec i Francji skarżąc raz po raz Google’a za faworyzowanie swoich usług, czy to związanych z mapami, czy to wizytówkami, lub z planami lotów, i nie tylko.

 

Stosowanie podwójnych standardów zarzucają Googlowi między innymi:

  • Europejskie Stowarzyszenie Mediów Magazynowych,
  • Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet,
  • Open Internet Projekt,
  • Izba Wydawców Prasy.

 

Wszyscy wyżej wymienieni apelują do Komisji Europejskiej, aby ta nie poszła na ugodę z Googlem – trzeba przyznać, że to sytuacja dość zadziwiająca. Wyszukiwarkowy gigant już dwukrotnie próbował ułożyć się z przedstawicielami KE i dwukrotnie na prośbę poszkodowanych do ugody nie doszło.

 

Rozwiązanie sporu toczy się o miejsce i sposób wyświetlania wyników konkurencyjnych dla Google wydawców treści i usług. Naturalnie, właściciel wyszukiwarki chciałby zająć jak najlepsze pozycje, a także co logicznie, nie rezygnować z opłat za wyświetlanie wyników innych, obcych usługodawców. Swoją drogą, w ramach tych ustaleń, niejako pośrednio Google przyznał się do modyfikowania swoich wyników wyszukiwania, zastrzegając, że jeśli jego usługi znajdą się w korzystnym miejscu zrezygnuje z dotychczasowych, zdaniem Komisji nielegalnych praktyk.

 

1 komentarz

  1. Grzegorz 10-09-2014

Zostaw odpowiedź