fbpx
kampanie produktowe - udogodnienia

Google Shopping, jak uruchomić niestandardowe kampanie AdWords

Wiele firm prowadzi już swoje kampanie reklamowe w Google AdWords, ale jeszcze niewiele zapoznało się z nowymi możliwościami, jakie dają kampanie produktowe Google Shopping. W tym artykule przedstawiamy sposób na utworzenie pierwszej kampanii produktowej w systemie AdWords.

 

W lutym bieżącego roku Google udostępnił wszystkim reklamodawcom korzystającym z reklam z listą produktów (PLA) nową ich wersję – kampanie produktowe Google Shopping. Kampanie te pozwalają na reklamowanie swoich produktów w wyszukiwarce wraz z ich aktualną ceną, zdjęciem oraz nazwą firmy. Wyświetlane są nad wynikami wyszukiwania lub po prawej ich stronie, niezależnie od reklam tekstowych. Zanim zapoznamy się ze zmianami w stosunku do pierwotnej wersji, warto bliżej poznać, czym dokładnie są.

 

Kampania produktowa google shopping w Adwords

 

Google Shopping pozwala na reklamowanie swoich produktów w wyszukiwarce wraz z aktualną ceną, zdjęciem oraz nazwą firmy. Wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania lub po prawej stronie od nich, niezależnie od reklam tekstowych. Reklamy z listą produktów to podstawa dla każdego sklepu internetowego, szczególnie jeśli prowadzi już kampanie AdWords. Wyniki tych kampanii są często lepsze niż standardowych reklam AdWords, ponieważ osoba, która klika w takie reklamy, jest zainteresowana jego zakupem. Kolejna zaleta jest taka, że dzięki Google Shopping można poprawić widoczność oferty, ponieważ reklamy produktowe mogą się wyświetlać jednocześnie z reklamami tekstowymi. Szansa na kliknięcie w takim przypadku znacznie wzrasta. Wysoka efektywność bierze się także stąd, że uruchomienie takiej kampanii jest trudniejsze niż uruchomienie linków sponsorowanych, przez co konkurencja jest mniejsza. Stawki za kliknięcie nie dogoniły jeszcze stawek na te same hasła w standardowych kampaniach AdWords. Cele takich kampanii to przede wszystkim zwiększanie sprzedaży oraz pozyskiwanie klientów.

Należy jeszcze zaznaczyć, że kampanie produktowe zapewniają pełne pokrycie słów z tzw. długiego ogona, takich jak konkretny model telewizora czy telefonu. Jest to możliwe dzięki zawsze aktualnym danym z pliku określonych produktów, który może być aktualizowany nawet codziennie. Aby standardową kampanią pokryć taką bazę słów i uniknąć przy tym reklamowania niedostępnych produktów, konieczne jest stosowanie zaawansowanych rozwiązań w oparciu o API AdWords.

 

przykład kampanii z listą produktow

 

Jak zacząć?

Korzystanie z Google Shopping wymaga posiadania konta AdWords oraz połączenia go z kontem Google Merchant Center. Zarządzanie kampanią odbywa się z poziomu konta AdWords, konto Google Merchant Center służy do zarządzania danymi o produktach.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie pliku danych produktów (w formie pliku tekstowego bądź XML), z którego pobierane będą wyświetlane w reklamach informacje, takie jak cena czy nazwa oraz zdjęcie. Plik danych produktów powinien zawierać również atrybuty, które nie są widoczne w reklamach, ale pozwalają na określenie, na jakie słowa wybrany produkt powinien być reklamowany. W kampaniach produktowych nie wybieramy słów kluczowych jak w standardowych kampaniach AdWords, system samodzielnie przypisuje zapytania. Możemy natomiast wykluczać nieskuteczne. Im lepiej przygotowany plik, tj. im więcej zawiera szczegółowych informacji o produkcie, takich jak marka, kategoria Google i typ produktu, tym łatwiej systemowi trafnie emitować reklamy.

 

Korzyści z Google Shopping

Wprowadzone pod koniec lutego zmiany dotyczą przede wszystkim zmiany nazwy – kampanie z listą produktów będą teraz widoczne jako kampanie produktowe. Poza tym wszystkie wprowadzone zmiany mają na celu ułatwienie zarządzania reklamami oraz ich optymalizację.

Przede wszystkim zmienił się sposób organizowania kampanii produktowych. Do tej pory odbywało się to ręcznie, na podstawie miejsc docelowych produktów. Chcąc na przykład podzielić kampanię na grupy reklam według typów produktów, musieliśmy wykorzystać plik XML, odfiltrować z niego typy produktów i każdy wgrać jako grupę reklam przy pomocy Edytora AdWords. Osoby niezaznajomione z edytorem zapewne w ogóle nie dzieliły kampanii i wszystkie produkty były promowane w jednej grupie reklam.

 

Kampania produktowa w praktyce w kampaniach AdWords

 

Obecnie system AdWords samodzielnie wykrywa atrybuty, które mamy zawarte w pliku danych produktów, pozwalając na podział produktów za pomocą jednego kliknięcia. Ponadto wydzieloną już grupę możemy posortować jeszcze bardziej, na przykład produkty podzielone według kategorii możemy rozbić jeszcze według marek.

 

grupowanie produktów google shopping

 

Największą zaletą takiego rozwiązania jest możliwość dostosowywania stawek dla każdej grupy produktów w zależności od jej efektywności. Oczekujemy ROI 400%, a wybrana grupa osiąga historycznie tylko 200? Nic prostszego – wystarczy zredukować stawkę CPC o 40%. Oczywiście może to skutkować mniejszą liczbą wyświetleń, ale w końcu zależy nam na efektywności.

Dane z kampanii znajdują się teraz na nowej karcie „Grupy produktów” oraz dodatkowo na karcie „Wymiary”, a nie, jak to miało miejsce wcześniej, na karcie „Automatyczne cele”. Skutkuje to jednym istotnym utrudnieniem: do tej pory chcąc wykluczyć wybrane wyszukiwane hasła, wystarczyło je zaznaczyć w zawierającym je raporcie. Obecnie konieczne jest pobranie wyszukiwanych haseł z raportu na karcie „Wymiary > Wyszukiwane hasła” i dodanie ich na wybranym dopasowaniu (najlepiej ścisłym) do listy słów wykluczających w kampanii.

Przy okazji opisywania słabych stron wprowadzonych zmian warto wspomnieć o braku możliwości różnicowania tekstów promocyjnych w ramach jednej kampanii. Przyczyną jest to, że w kampaniach produktowych mamy tylko jedną grupę reklam, a promocja ustawiana jest właśnie na poziomie grupy. Jeśli w sklepie mamy np. darmową dostawę tylko dla jednej kategorii i chcemy uwzględnić to w tekście promocji, musimy utworzyć nową kampanię produktową, w której będziemy promowali tylko tę jedną kategorię. Rozwiązanie to jest mało wygodne, więc pozostaje tylko liczyć na zmianę w przyszłości.

Istotne zmiany zaszły także w zakresie grupowania produktów według dowolnie wybranej wartości. Dotychczas jeśli chcieliśmy dokonać podziału produktów według wybranego niestandardowego kryterium, np. produktów, które kosztują więcej niż 300zł,

 

Raport wyszukiwanych haseł w Google Shopping

 

i umieścić w jednej grupie, konieczne było przypisanie atrybutu „etykieta AdWords” albo „grupowanie AdWords”. W kampaniach produktowych do tego celu wykorzystuje się etykiety niestandardowe. Dozwolone jest używanie maksymalnie pięciu etykiet niestandardowych dla każdego produktu w pliku danych, które powinny być numerowane od 0 do 4. W podanym przykładzie każdy produkt, którego cena przekracza 300 zł, będzie miał wartość atrybutu „etykieta niestandardowa „0”-„300”.

 

Niestandardowe etykiety zastępujące wcześniejsze opcje grupowania

 

Analogicznie możemy dodawać kolejne etykiety i grupować je, np. produkty objęte promocjami lub dające różną marżę.

Ogromnym udogodnieniem w stosunku do poprzedniej wersji kampanii jest dostęp do danych konkurencji.

 

Dane konkurencji google shopping

 

Dostępne są informacje o średnim CTR reklamodawców oferujących podobne produkty oraz o tym, ile średnio są oni w stanie zapłacić za kliknięcie. Ponadto uzyskujemy informację o udziale w wyświetleniach, czyli procencie uzyskanych wyświetleń reklam w całości możliwych wyświetleń.

Wprowadzone zmiany w znaczący sposób ułatwiają prowadzenie kampanii z listą produktów. Grupowanie produktów niewymagające wykonywania skomplikowanych przygotowań w połączeniu z przemyślaną strategią ustalania stawek za kliknięcie pozwalają na osiągnięcie lepszych niż do tej pory rezultatów. Warto zaznaczyć, że nawet przed wprowadzeniem omawianych udogodnień kampanie reklam z listą produktów osiągały znakomite rezultaty, cechując się świetnym ROI.

źródło: mensis.pl nr 28, autor: Michał Badora

Zostaw odpowiedź