fbpx

Handel sypnął groszem na reklamę

Tydzień temu informowaliśmy, że e-handel mocno ograniczył wydatki na reklamę. W tym tygodniu donosimy, że klasyczny handel zrobił odwrotnie.

Podobnie jak w przypadku aktualności z poprzedniego tygodnia zastrzegamy, że są to informacje tylko z jednego źródła – z domu medialnego Codemedia (codemedia.pl). Tak czy inaczej, są to informacje bardzo pozytywne na tle innych płynących z polskiego rynku – na przykład tych o kaskadowo spadających nakładach na inwestycje. Otóż wydatki sektora handel (bez e-commerce) na promocję tylko w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wyniosły ponad 710 mln zł, co stanowi 85% wydatków całego sektora w całym 2015 r. W porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku jest to wzrost o 26%.

codemedia_wydatki_reklamowe_handel_podzial_na_kategorie

Nie ma też zaskoczenia, gdy spojrzymy na największych inwestorów z branży handlowej na rynku reklamy. Tutaj wydatki super i hipermarketów stanowią aż 64 procent całego tortu reklamowego. Mniejsze sklepy i hurtownie to kolejne 30 procent. Kto konkretnie kryje się za tymi liczbami? Zerknijmy na zestawienie największych reklamodawców:

Hiper i super markety

1. Lidl Polska 117 mln zł – 26 procent wszystkich wydatków.

2. Metro Group (MAKRO Cash & Carry, Real, Media Markt i Saturn) – 48 mln zł.

3. Jeronimo Martins (Biedronka) – 44.5 mln zł.

Sklepy detaliczne i hurtownie

1. Terg (Media Expert) – 43.5 mln zł.

2. Rossmann

3. Żabka

Zarówno Lidl, jak i właściciel Biedronki wydali już w tym roku więcej na reklamę niż w całym 2016. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena to właśnie w super- i hipermarketach najrzadziej robimy zakupy. Nie jest więc zadziwiające, że duże sieci handlowe starają się poprzez reklamy skłonić nas do skorzystania z ich oferty. Najczęściej reklamowane są okazje cenowe i różnego rodzaju promocje, które lubią Polacy – wskazuje Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

I na koniec – struktura mediów, w jakich wydawano. Warto zwrócić uwagę na duży udział radia.
codemedia_wydatki_reklamowe_handel_podzial_na_media

Zostaw odpowiedź