IAB Polska: To media społecznościowe są głównym źródłem dezinformacji (fake news) w sieci

Narasta fala świadomości tego, jak druzgoczące w skutkach jest zupełnie uwolnienie prawa do publikacji w internecie.

O tym, że najwięksi gracze współczesnej sieci powoli zwracają się przeciwko rewolucji web 2.0, na której sami wyrośli, wspominaliśmy już kilka razy. Źródeł odwrotu od pochwalnego tonu, jakoby użytkownikom sieci wolno było wszystko, należy upatrywać w wynikach amerykańskich wyborów. Konsekwencje, jakie dotknęły największe amerykańskie koncerny po wygranej Donalda Trumpa sprawiły, że przestały one przymykać oko na rozbisurmanienie w propagowaniu skrajnych poglądów politycznych opartych na zmyślonych faktach.

Problem pojawia się także w Polsce, czego dowodem jest ostatni raport IAB Polska pod tytułem: „Dezinformacja w sieci”.

– Tym razem skupiliśmy się na rzetelności informacji, jakie pojawiają się w internecie i zjawisku „fake news”, pytając o opinie internautów, uczestników rynku i partnerów badania. Samo pojęcie „fake news” ograniczyliśmy w badaniu do pytań o „nieprawdziwe informacje z kraju i ze świata”, gdyż znaczenie tego nowego hasła jest wciąż enigmą – komentuje badanie Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

Co ciekawe, wg badanych telewizja jest najmniej wiarygodnym źródłem informacji. Z perspektywy wiarygodności liderami okazują się radio i prasa, internet mieści się w drugiej grupie kanałów komunikacji. Głównym źródłem nieprawdziwych informacji rozprzestrzenianych w sieci są bowiem media społecznościowe. Wskazywało je 58% pytanych o środowiska internetowe, w których najczęściej zdarzało się im natrafić na nieprawdziwe informacje. Drugie miejsce (39 %) zajęły portale informacyjne. Z badania IAB Polska wynika także, że najczęściej to sami internauci rozpowszechniają nieprawdziwe informacje w sieci. Częściej są to osoby nieznane badanym (58%) niż grono znajomych (20%).

– W wynikach badania martwi opinia niemal 40 % respondentów, że za rozpowszechnianie „fake newsów” odpowiadają portale internetowe. To zapewne cena za clickbaity, adwertoriale czy content marketing oraz odprysk ogólnego zjawiska uznawania za prawdziwe jedynie przeka

O badaniu:

Badanie IAB Polska „Dezinformacja w sieci” zostało przeprowadzone wśród użytkowników internetu w wieku 15 lat i więcej w dniach 2 X – 5 XI 2017 roku.. Badana próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i częstotliwość korzystania z sieci. Wielkość próby: N=2090. Rekrutacja: Onet, Interia, WP. Realizacja: Webankieta.zów zgodnych z przekonaniami czytającego – komentuje Krzysztof Fijałek, redaktor naczelny Interii.

Zostaw odpowiedź