fbpx

IAB Polska o reklamie natywnej

Właśnie ukazał się „Przewodnik po reklamie natywnej” od IAB Polska. Dzisiaj zaglądamy tam, aby przypomnieć sobie kilka definicji.

 

O marketingu, czy też reklamie natywnej sporo się w ostatnich dwóch latach mówi – potwierdzają to Google Trends, na które powołują się autorzy raportu. Według IAB Polska, należy definiować reklamę natywną operacyjnie, wskazując trzy operaty:

  • treść – ciekawa i wartościowa dla konsumenta wiedza, marka występuje w formie dodatku
  • forma – dopasowana do layoutu wydawcy, zarówno w języku, treści oczekiwanej przez odbiorców, jak i w formie, która nie odbiega od przyjętego formatu wydawcy
  • oznaczenie – reklama natywna, podobnie jak artykuł sponsorowany jest oznaczana jako „reklama”, „promocja”, „advertorial”.

Czym więc różni się content marketing od reklamy natywnej? Oddajmy głos ekspertom z IAB Polska.

O content marketingu:

IAB Polska przyjmuje, że content marketing to działania na poziomie strategii komunikacji marketingowej. Oznacza oparcie praktycznie całej komunikacji z grupą docelową na wartościowym, angażującym i ciekawym dla klienta contencie. Towarzyszy on personom (podgrupom) grupy celowej w różnej postaci (artykułów, poradników, wideo, infografik, testów, instrukcji, szczegółowych opisów, inspiracji) i na każdym etapie ścieżki zakupowej tak, aby na jej końcu wesprzeć konsumenta w podjęciu konkretnego wyboru (najczęściej właśnie decyzji zakupowej). Treści content marketingowe osadzane są najczęściej na własnych zasobach reklamodawcy, takich jak: strona WWW, blog, dedykowany contentowy micro-site. Dzięki takim działaniom treści docierają nie tylko do internautów odwiedzających bezpośrednio serwisy reklamodawcy, lecz także są lepiej widoczne w organicznych wynikach wyszukiwarek, co zwiększa zasięg ich dotarcia do osób wprost nimi zainteresowanych.

O marketingu natywnym:

Co jednak, jeśli zasięg tej organicznej dystrybucji jest niezadowalający, np. dotyczy wąskiej grupy celowej, specjalistycznego produktu, startupu, małej liczby osób odwiedzających produktowe strony WWW? Z pomocą pojawiają się właśnie „native ads”. Reklamy natywne to działania operacyjne, narzędzia, które mają wspierać realizację tego strategicznego celu. Mają one wiele odmian i nie sposób jest przygotować ich zamkniętej listy. Natomiast wszystkie je łączy to samo ważne spoiwo: nie powinny odrywać i przeszkadzać internaucie w bieżącej konsumpcji treści, ale być jej wartościowym pogłębieniem i uzupełnieniem.

 

Jeśli powyższe tłumaczenie wydaje się być mało jasne i rozłączne, spróbujmy wymienić konkretniejsze cechy charakteryzujące oba „marketingi”.

Content marketing, czyli marketing treści:

  • zazwyczaj realizowany na stronach własnych
  • jest wyrazem części szerszej strategii marketingowej obliczonej na długi czas
  • jest realizowany w wielu formach
  • dąży do rozwiązywania problemów, które już zaistniały „w głowie” konsumentów
  • nie jest oznaczony jako reklama

 

Marketing natywny:

  • zazwyczaj realizowany na stronach wydawców
  • jest działaniem jednorazowym lub obliczonym na dotarcie do wąskiej grupy
  • dąży do sygnalizowania nowych problemów, technologii w ramach tematyki wydawnictwa, które podjęło się publikacji
  • wyraźnie oznaczony jako reklama

Innymi słowy, marketing natywny jest bardzo bliski temu co niegdyś nazywaliśmy artykułem sponsorowanym. Różni się odeń nazwą, która kojarzyła się pejoratywnie i większą ilością form np poza tekstem może to być także video lub fotografia produktów.

Zostaw odpowiedź