fbpx
video-reklama

IAB: Polska reklama w Internecie większa od telewizyjnej

Stało się – polscy reklamodawcy wydają więcej w Internecie, niż w telewizji. Epokowa zmiana dokonuje się na naszych oczach!

Te dane przynosi najnowszy raport z badania dotyczącego wydatków na reklamę online AdEx  (wykonywanego przez IAB Polska we współpracy z PwC). W Q1 2019 roku w reklamę internetową zainwestowano 1,1 mld zł, co sprawiło, że jej wartość wzrosła o 9 procent w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Z dodatkowych analiz wspartych wynikami badania Starcom wynika także, że wydatki reklamodawców na Internet przerosły nakłady na telewizję w analogicznym okresie!

Obserwując bieżące trendy, można się spodziewać, że przewaga Internetu może narastać. Notuje on bowiem wciąż dość wysoką dynamikę wzrostu (8,8% rok do roku w badanym okresie), podczas gdy wydatki na telewizję wyhamowują (jak wynika z badania agencji mediowej Starcom). Udział wydatków na Internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył 43%, w porównaniu do telewizji, która pozyskała 40% rynku. Jest to niewielka różnica, ale jeśli trend się utrzyma może się ona pogłębiać, tym samym odda realny stosunek czasu, jaki odbiorcy poświęcają na Internet w stosunku do telewizji. Szczególnie w przypadku młodszych pokoleń.

Wśród kluczowych czynników rozwojowych należy wskazać na reklamę w urządzeniach mobilnych, która zanotowała wzrost o 20%. Swoje pozycje umocniły także: reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost o 35%), reklama w social media (+21%) oraz wideo online (+17%).

„Pierwszy kwartał 2019 przyniósł historyczną zmianę na rynku reklamowym w Polsce, zmianę na pozycji lidera. Analizy przewidywały, że ta zmiana wkrótce nastąpi, i podobnie jak to miało miejsce na największych rynkach europejskich, również w Polsce wydatki na reklamę internetową przewyższą te na reklamę telewizyjną. Objęcie pierwszego miejsca ogromnie cieszy, jednak pozycja lidera zobowiązuje. Jako dojrzałe medium, internet czeka w najbliższym czasie wiele zmian w obszarze jakościowym. Widać to doskonale na rynkach bardziej rozwiniętych. Aby nadal budować wartość dla reklamodawców i internautów oraz umacniać pozycję lidera, będziemy musieli sobie poradzić z negatywnymi zjawiskami, nad czym już pracujemy.”

– komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

IAB_PwC_AdEx_2019Q1_infografika

IAB_PwC_AdEx_2019Q1_infografika

Zostaw odpowiedź