fbpx

IAB: Reklama graficzna to w Polsce połowa całego rynku, e-mail marketing w odwrocie

Jak wynika z badania AdEx realizowanego dla IAB Polska przez PwC, w trzecim kwartale 2017 roku utrzymały się dotychczasowe trendy obserwowane w obszarze wydatków na reklamę cyfrową.

Po trzech kwartałach 2017 roku wydatki na reklamę online wyniosły blisko 2.7 miliarda złotych. Jest to o 147 mln zł więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 procent, co jest wynikiem z jednej strony dobrym, na tle całego rynku reklamowego, a z drugiej słabym, jeśli weźmiemy pod uwagę dynamikę rynków reklamy internetowej na świecie. Prawdopodobnym powodem tak słabych wyników jest fakt, że największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic. Są to dziedziny, które w Polsce w dalszym ciągu należą do niszy, na tle klasycznej reklamy graficznej czy też SEO oraz SEM.

 

Reklama display w dalszym ciągu utrzymuje swoją pozycję, chociaż zaczyna delikatnie tracić na rzecz reklamy wydajnościowej SEM. To dobrze rozpoznane zjawisko, które może zwiastować nadchodzący kryzys. Szczególnie, gdy łączy się ze spadającą dynamiką wydatków. Rekordzistą dynamiki pozostaje reklama wideo (+30%) oraz co zaskakujące ogłoszenia (+17%), które kilka lat temu mocno traciły na znaczeniu. Potężnie za to traci e-mail marketing – nieprzerwanie od kilku kwartałów. Szokująco wypada dynamika mobile, które stoi w miejscu.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

Dane zbierano do 20 grudnia 2017 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

Zostaw odpowiedź