fbpx
video-reklama

IAB: reklama w polskim Internecie zasuwa w górę

Chociaż wielu spekuluje, że grozi nam kryzys to wydatki reklamowe nie pokazują, aby polskiej gospodarce działa się jakakolwiek krzywda

W pierwszym półroczu 2019 polski rynek reklamy zanotował 12,9 procenta wzrostu w ujęciu rok do roku w tym samym okresie i nic nie wskazuje na to, że drugi kwartał będzie gorszy. Nakłady na reklamę online wzrosły o 275 mln zł, dzięki czemu ich całkowita wartość osiągnęła 2,4 mld zł.

Szczególnie dobry był drugi kwartał, co sugeruje, że gospodarka rozpędza się. Wysoką dynamikę notuje wciąż reklama w urządzeniach mobilnych i w social media. Ponadto rynek napędza wideo online oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic.

W dalszym ciągu w polskim Internecie dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online. To najlepszy dowód na to, że reklamodawcy nie szczędzą grosza. Marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią – zaś w czasach kryzysu ta forma reklamy dominowała na rynku, gdyż uchodzi za najbardziej wydajną. Ogłoszenia „ugryzły” jedną szóstą tortu, zaś e-mail około 2%. I ta też forma reklamy wciąż notuje wskaźnik ujemny.

Zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Liderem pozostaje szeroko pojęty handel – niestety IAB nie rozróżnia wydatków handlu online i offline. Kolejne miejsca zajmują kolejno: telekomunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: chemia gospodarcza (ponad 40% wzrostu) oraz odzież i dodatki (ponad 30%). Wysokie indeksy (około 20%) osiągnęli także liderzy rankingu: handel, motoryzacja, finanse oraz telekomunikacja.

IAB: reklama w polskim Internecie zasuwa w górę

IAB: reklama w polskim Internecie zasuwa w górę

 

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Dane zbierano do 22 października 2019 r.

Zostaw odpowiedź