fbpx

Inbound Marketing Automation

Stosując strategie Inbound Marketingu w połączeniu z narzędziami Marketing Automation możesz znacząco podnieść skuteczność działań swojej firmy na blogach i w social mediach oraz zwiększyć ilość generowanych leadów w Internecie nawet o kilkaset procent. Jak to osiągnąć?

Jeśli poszukujesz metody pozyskania nowych klientów w branży, w której rywalizujesz o przykucie ich uwagi ze znacznie większymi konkurentami to najlepszym rozwiązaniem okaże się zwrócenie się w stronę Inbound Marketingu. Przyjęcie tej strategii marketingowej pozwala na zaistnienie w świadomości konsumentów bez konieczności wydawania pieniędzy na klasyczne lecz często nieskuteczne kampanie reklamowe. Taka decyzja przyniesie nie tylko spore oszczędności, ale również wymierne efekty wizerunkowo-sprzedażowe.

Inbound Marketing – na czym polega?

Idea Inbound Marketingu zakłada, że sukces wyniknie z aktywności potencjalnych klientów – podejmowane przez firmę działania w mediasferze mają pozwolić samodzielnie znaleźć konsumentom to, czego szukają. Koncepcja ta bazuje na takim zespoleniu elementów marketingu internetowego, by zaktywizować klientów, zaangażować ich w działania marketerów i w rezultacie wzbudzić w nich lojalność wobec marki.

Inbound Marketing opiera się na czterech filarach: statystykach stron, przywiązaniu do marki, konwersji i mierzeniu efektywności. Dzięki SEO i tworzeniu atrakcyjnego contentu strony, m.in. aktualnych wpisów na blogu i w mediach społecznościowych (1 filar) przyciąga się zainteresowanie potencjalnego klienta.

Konsekwentne realizowanie planu, oferowanie interesujących treści oraz bezkonkurencyjnych produktów i usług zrodzi w konsumencie przywiązanie do marki i skłoni go do wielokrotnego powracania na stronę marki (filar 2), a tym samym sprawi, że dołączy on do grona stałych klientów (filar 3).

Analizując efekty prowadzonej aktywności marketingowej będziemy mogli wysnuć wniosek o tym, które jej elementy okazały się najskuteczniejsze(filar 4). Skoncentrowanie się na najbardziej efektywnych działaniach pozwoli na pozyskanie jeszcze większej liczby stałych klientów, a przez to pomnożenie zysków firmy.

Inbound Marketing vs. Marketing Automation

Skuteczność działań podejmowanych w ramach Inbound Marketing można zdublować w prosty sposób: łącząc tę strategię z inną, a mianowicie z Marketing Automation.

Określenie to najczęściej jest używane w odniesieniu do narzędzi marketingowych pozwalających na przejście z etapu konwersji (filar 3) do momentu sprzedaży (filar 4). Przykładowo, Automatyzacja Marketingu może zostać użyta przy wysyłaniu serii początkowych maili informujących konsumenta o tym, co oferujesz. Narzędzia Marketing Automation sprawdzą się również przy segmentacji leadów i przekazywaniu informacji o nich działowi sprzedaży w Twojej firmie.

O ile Inbound Marketing bazuje na obietnicy, że konsumenci sami będą poszukiwać informacji przed podjęciem decyzji o zakupie produktu lub usługi, o tyle dobrze przeprowadzony Marketing Automation ma za zadanie pomóc w komunikowaniu się z tymi potencjalnymi klientami. Mówiąc konkretnie, jego celem jest wysyłanie informacji dopasowanych do potrzeb odbiorców, które znamy dzięki analizowaniu statystyk odwiedzin strony i innych danych wynikających z prowadzenia Inbound Marketingu. Dzięki temu kierowany do nich mailing okaże się dla nich przydatną wiadomością, a nie kolejnym bezwartościowym newsletterem w skrzynce mailowej.

Tak sharmonizowane działanie zostało nazwane Inbound Marketing Automation.

Inbound Marketing Automation

Inbound Marketing Automation spójnie łączy dwa dominujące trendy w marketingu: bazujący na działaniach internetowych Inbound Marketing i zwiększający ich użyteczność Marketing Automation.

Inbound Marketing skłania potencjalnych klientów do odwiedzenia strony internetowej Twojej firmy poprzez SEO, wpisy na blogach i aktywność w social mediach, by później wykorzystać to zainteresowanie do tego, by zaoferować im produkt lub usługę dopasowane do ich potrzeb. Kontynuując te działania, dąży się do przeobrażenia jednorazowego konsumenta w stałego lojalnego klienta.

Z kolei Marketing Automation, w kontekście Inbound Marketingu, zawiera działania automatyzujące analizę danych marketingowych, monitoring social mediów, email marketing i ich wpływ na wyniki sprzedaży.

Narzędzia Inbound Marketing Automation

Większość specjalistów Inbound Marketingu używa narzędzi automatyzujących cały proces. Typowe programy komputerowe służące do tego dostarczają jednak tylko wybrane sekcje interesujących nas informacji. Przykładowo, zbierają dane tylko z SEO, social mediów czy CRM. Najwięksi dostawcy trzech rozwiązań informatycznych – HubSpot, Genoo i Pardot – starają się zmaksymalizować liczbę i jakość tych pochodzących z różnych źródeł danych i zintegrować je tak, by jak najlepiej przysłużyły się marketerom. Tworzą oni programy opererujące zestawem narzędzi zaprojektowanych z myślą o Inbound Marketing Automation. Inną firmą dostarczającą podobny program jest LeadFormix – oferuje ona platformę służącą do automatyzacji Inbound Marketingu.

Jako że to podejście marketingowe wymaga łączenia umiejętności z zakresu marketingu i IT, pojawia się nowy typ marketingowych konsultantów. Znają oni techniczne tajniki procesu (śledzą rozwój automatyzacji i znają jej zasady, posiadają szeroką wiedzę na temat oprogramowania komputerowego oraz potrafią budować strony internetowe) i rozumieją specyfikę działań marketingowych (Inbound Marketing, SEM, social media, content marketing). Wiedzę tę wykorzystują do wdrażania w firmach Inbound Marketing Automation. Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które skoncentrowały się na implementacji tej strategii, jest Gossamar Inc., kanadyjska firma konsultingowa. To ona odpowiada za wzrost zainteresowania tą tematyką na świecie i rozwój koncepcji Inbound Marketing Automation.

1 komentarz

  1. Rudolf Boniecki 08-10-2019

Zostaw odpowiedź