fbpx

Inbound marketing, czyli nowy – stary trend w marketingu

Dla jednych magia, dla innych metoda na usystematyzowanie działań marketingowych. Dla jednych przyszłość, a dla innych od lat norma. „Marketing przychodzący” bo tak inaczej określa się inbound marketing wydaje się zdobywać coraz większe zainteresowanie rynku. Czym jest, a czym nie jest inbound? Sprawdźmy!

Inbound marketing to zestaw działań, którego celem jest bycie odnalezionym przez potencjalnych klientów poszukujących informacji w sieci. W tym przypadku role się odwracają – to już nie tylko natarczywa kampania jednokierunkowa, ale mniej agresywne działania wspomagające interakcję. Dosłownie chodzi o to, aby klienci sami znaleźli to, czego szukają. Sama sprzedaż, promocja marki to niejako działania „obok”. Nie znaczy to jednak, że inbound marketing nie sprzedaje. Sprzedaje, ale zgodnie z ideą Briana Halligana, prekursora pojęcia inbound marketingu, marketerzy muszą porzucić myślenie „sprzedaję produkt”, a przejść do pojęcia „zainteresuję produktem”.

Skuteczny Inbound Marketing

Twórcy pojęcia inbound marketingu wskazują na trzy składowe, które stawiają ideę marketingu przychodzącego przed tradycyjnymi działaniami marketingowymi. Składowe te są de facto również największymi zaletami inboundu. To mniejszy koszt ponoszony przez reklamodawcę, inwestycja w nowy strumień ruchu i skuteczne targetowanie przekazu, co z kolei w prostej linii powinno przekładać się na wyższy zwrot z inwestycji.

 

Inbound marketing jest bezpośrednio związany z koncepcją tzw. „marketingu za przyzwoleniem” (ang. permission marketing) według której odbiorca danego przekazu marketingowego sam musi wyrazić zgodę na jego otrzymanie. Inna koncepcja inbound marketingu to działania marketingowe, których celem jest nakłonienie odbiorców do dobrowolnego rozpowszechniania informacji na temat danej marki.

Przykład funkcjonowania inbound marketingu

inbound-marketing-2źródło: www.kbkcommunications.com

 

Inbound marketing na świecie

Za oceanem konferencje na temat inbound marketingu od lat przyciągają tysiące osób. W Polsce idea marketingowa znana jest branży ale wśród potencjalnych klientów rodzi wiele pytań i niejasności. Z jednej strony jest to nowe opakowanie sprawdzonych już produktów, z drugiej nowy koncept, który zmienia oblicze nachalnej reklamy. Mamy tutaj sytuację analogiczną to tego co nazywamy marketingiem efektywnościowym. W USA model rozliczeniowy nastawiony na konwersję to norma, w Polsce rynek dopiero dojrzewa do takich rozwiązań, stąd marketing konwersji jeszcze raczkuje.

Racjonalne podejście do działań marketingowych połączone z koncepcją inbound marketingu może być dziś jednym z lepszych sposobów na promocję firm z sektora MSP.

Zostaw odpowiedź