fbpx

Inbound Marketing

Jak napisał Guy Kawasaki w jednej ze swoich książek „jeśli masz więcej szarych komórek mózgowych niż pieniędzy, skup się na Inbound Marketingu”.

Wbrew pozorom Inbound Marketing nie jest pojęciem nowym. Działania z nim związane bazują na procesach dobrze nam znanych, integrując Social Media, SEO, Content Marketing, oraz przemyślane decyzje marketingowe w oparciu o dane płynące z analityki internetowej. Jednym słowem Inbound Marketing to nic innego jak zintegrowane działania  we wszystkich ogólnodostępnych, darmowych i niskokosztowych kanałach promocji w Internecie, których celem jest  zwrócenie uwagi klienta i zainteresowanie go  przekazem reklamowym.


Chcesz, żeby klienci sami Cię odnaleźli? Zainwestuj w Inbound Marketing.
A jakie działania wchodzą w jego skład?

Tradycyjny marketing (tzw. „Outbound Marketing”) polega na  docieraniu do klientów z  ofertą firmy za pomocą takich działań jak akcje promocyjne w centralnych punktach, np. supermarketach,  reklama display, product seeding, wykupowanie reklamy mailingowej, czy umieszczanie jej na billboardach. Jednak w ostatnich latach, wraz z rozwojem Sieci świadomość klientów wzrasta, podobnie jak ich odporność na przekazy reklamowe. Ludzie wolą zaoszczędzić swój cenny czas i sami poszukać produktów czy usług, których w danym momencie potrzebują. Ich podstawowym źródłem informacji jest Internet. Tradycyjnych reklam na rynku jest  coraz więcej i przeszkadzają one w konsumpcji treści. Odbiorcy reklam przyzwyczaili się do nich i powoli przestają je zauważać. Dlatego zaczęto rozszerzać tradycyjne media mixy o Inbound Marketing, który jest bardziej precyzyjny, efektywniejszy a przy tym  tańszy. Działania te mają przyczynić się do tego, by klient sam dotarł do poszukiwanych informacji w Internecie i obejmują trzy elementy: promocję w mediach społecznościowych, optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (np. strony produktu, firmy czy kampanii), Content Marketing, czyli tworzenie i rozpowszechnianie w Internecie unikalnych i wiarygodnych treści, które będą przydatne dla internautów, np. treści rozrywkowych w postaci memów, infografik czy nieszablonowych zestawień typu Top 10.
Promocja w mediach społecznościowych
Serwisy społecznościowe  stały się dla właścicieli firm nie tylko miejscem nawiązywania kontaktów między użytkownikami, ale również bardzo ważnym kanałem komunikacji z potencjalnym klientem. Promocja produktów i marek w takich serwisach społecznościowych jak:  Facebook, Twitter, Youtube, Nk.pl, czy Google +  pozwala wykorzystać relacje towarzyskie do wzmacniania wizerunku firm i budowania więzi z odbiorcami, ale wymaga także znacznie więcej wyczucia i pomysłowości. Społeczności nie dadzą się nabrać na marketingową papkę. Marketing społecznościowy  umożliwia więc stworzenie bliskiej relacji użytkownika z marką.

Obecnie najpopularniejszym medium społecznościowym jest Facebook, który umożliwia animowanie społeczności fanów marki, którą w przyszłości można wykorzystywać do różnych działań marketingowych – np. konkursów, które świetnie się sprawdzają na Facebooku.
Konkurs angażuje użytkowników w kontakt z marką i pozwala nam zdobyć konkretne informacje o Klientach, ich preferencjach. Wadą większości konkursów na Facebooku jest jednak to, że angażują one użytkowników krótkotrwale, jedynie do czasu rozdania nagród. Dlatego za lepszą metodę komunikacji z użytkownikami przyjmuje się angażowanie fanów w codzienne życie marki, współtworzenie produktu, poprzez np. zadawania pytań dotyczących preferencji fanów i uwzględnianie ich pomysłów przy produkcji. Przykładem jednej z bardziej udanych kampanii marketingowych na Facebooku jest kampania  firmy Ford. Zdecydowała się ona na pokazanie swojego nowego modelu samochodu, który dopiero wchodził do seryjnej produkcji, nie na targach motoryzacyjnych, a na Facebooku. Fani profilu marki jako pierwsi mogli zobaczyć nowego Explorera, a jeden z nich został nawet w jego posiadaniu. Ford zamiast tradycyjnych mediów wykorzystał potencjał social marketingu. Celem kampanii było zyskanie 30 tysięcy fanów w serwisie społecznościowym Facebook. Na fanpage’u marki Ford umieszczano interesujące filmiki video, zadawano intrygujące pytania na tablicy, organizowano wywiady z kierowcami, wykupiono reklamy na różnych stronach internetowych. Dzięki kampanii Ford zyskał 50 tys. nowych fanów, ponadto udało się wygenerować bardzo duży ruch na stronie internetowej, a  Ford Explorer wygrał „North American Truck of the Year”. Klienci większość czasu spędzają na Facebooku czy Twitterze, korzystają z Youtube’a, czerpią informacje z Google i wyrażają swoje opinie na blogach. Aby do nich trafić należy zastanowić się, czy mamy wystarczająco rozbudowaną mediasferę społecznościową, aby odbiorcy sami nas odnaleźli. Zasady prowadzenia marketingu ulegają ciągłym zmianom, aby odnieść sukces, musimy umieć wykorzystywać te zmiany dla własnych potrzeb.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO)
Najczęstszym źródłem informacji naszych klientów jest wyszukiwarka Google. Człowiek poszukujący informacji wykonuje kilkadziesiąt operacji wyszukiwania dziennie. I tu niezwykle ważne jest efektywne, nowoczesne SEO. Wiele firm zapomina o działaniach promujących ich serwisy internetowe w wyszukiwarkach, co przekłada się na mniejszą liczbę odbiorców potencjalnie zainteresowanych produktem lub usługą, którzy trafiają na ich strony. Dla wielu firm jednak możliwość uzyskania pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania ma niebagatelne znaczenie. Czy nam się to podoba, czy nie, sukces lub porażka biznesu internetowego, a w szczególności sklepów internetowych, jest uzależniona od widoczności w wyszukiwarkach na mądrze wyselekcjonowane frazy (nie na jakiekolwiek słowa kluczowe). Dlatego, jeśli chcemy efektywnie wypromować nasza stronę internetową, koniecznym jest zainteresowanie się jej pozycjonowaniem i inwestowaniem w Content Marketing.
Content Marketing
Content Marketing to jedno z najbardziej skutecznych  narzędzi marketingu online. Jego umiejętne wykorzystywanie pozwala wpływać na decyzje zakupowe klientów. Pojęcie contentu oznacza rozmaite rodzaje treści, obok komunikatów tekstowych także grafiki, aplikacje internetowe czy video. Mówiąc najprościej, Content Marketing to nic innego jak tworzenie i dystrybucja dobrych treści w celu przyciągnięcia uwagi i zaangażowania konkretnych odbiorców. Content Marketing w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu nie opiera się wyłącznie na działaniu perswazyjnym, ale przede wszystkim na dostarczaniu odbiorcy określonych, pożądanych i interesujących go materiałów, niekoniecznie od razu nakłaniających do konkretnej reakcji. Idealnym przykładem takiego działania jest serwis  HYPERLINK “http://www.tanie-loty.pl/”www.tanie-loty.pl, który dostarcza swoim fanom na Facebooku licznych promocji linii lotniczych. Odbiorcy dostają to, czego potrzebują. Dzięki temu, z dnia na dzień liczba fanów serwisu rośnie. Ponadto angażujące treści publikowane na Facebooku przyczyniają się budowania świadomości marki wśród ich odbiorców.

W internecie codziennie, bez przerwy docierają do użytkowników informacje bez znaczenia i pozbawione realnej wartości, słowem: spam. Natomiast naszym, marketerów zadaniem do wykonania jest wykorzystanie Content Marketingu na tyle umiejętnie, aby dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych osób z przekazem, który nie jest dla nich obojętny i w ostateczności doprowadzi do dokonania konkretnego działania. Oprócz jakości treści liczy się także jego ilość, systematyczność, spójność komunikacji i dystrybucja. Ponieważ dystrybutorami treści mają być w zamierzeniu sami jej odbiorcy, nie ma innej drogi, by ich nakłonić do działania, niż  serwowanie im wysokiej jakości treści – takiej, z którą się zechcą identyfikować. W skład własnego (earned) media mixu, który możemy wykorzystać w naszej strategii Content Marketingowej wchodzić może: profil na Facebooku, a wraz z nim np. blog firmowy. Obecnie blog jest jednym z najlepszych środków tworzenia treści związanych z brandem. Według badań Blogher, aż 81 % użytkowników w USA ufa, że na blogach otrzymuje rzetelne informacje. Przykładem ciekawego bloga firmowego jest blog „Who cares?” prowadzony przez firmę Croop, na którym twórcy serwują swoim odbiorcom artykuły ściśle dopasowane do zainteresowań i stylu życia potencjalnych klientów sieci odzieżowej, nie zarzucając ich niechcianymi reklamami. Kolejnym przykładem przemyślanej strategii Content Marketingu jest Facebookowy profil Coca-Coli, na którym udostępniane są specjalne grafiki, będące podpowiedziami dla fanów, którzy mają odgadnąć adres do specjalnie tworzonych stron kampanii  np. OneBillionSmiles.com. Takie działania budują zaangażowanie użytkowników dzięki możliwości łatwego udostępniania treści w serwisach społecznościowych.  Treści możemy także dostarczać za pomocą kanału Youtube. W tej formie możemy udostępniać spoty reklamowe, webinary (seminaria przez Internet), tutoriale, czy materiały wirusowe. Dobry przykład to viral Fundacji  na Rzecz Zwierząt Przytul Psa z Piotrem Cyrwusem w roli głównej. W ciągu dwóch dni film obejrzano  ponad milion razy, a na pomoc psom wpłacono ok. 60 tys. zł. Za  wykorzystaniem Youtube’a przemawiają statystyki – łącznie ponad 100 milionów odsłon każdego dnia. Według najnowszych badań Content Marketing Institute 80 % decydentów biznesowych woli otrzymywać informacje i ciekawe artykuły zamiast reklam. Content Marketing pozwala marce przetrwać w dobie zachodzącej transformacji tradycyjnych narzędzi reklamy, a nawet wypracować jeszcze silniejszą i stabilną pozycję rynkową. Wysokie koszty i niska efektywność  tradycyjnego marketingu powodują, że Content Marketing zaczyna być postrzegany jako silne narzędzie Public Relations, zarówno w rękach małych, jak i wielkich graczy.

Chcąc zwiększyć przychody firmy i odnieść sukces, musimy odpowiednio dostosować działania  marketingowe i uwzględniać to, w jaki sposób nasi potencjalni klienci  pozyskują informacje o naszych produktach i w jaki sposób dokonują ich zakupów. I właśnie temu celowi służy Inbound Marketing, który w dobie Internetu staje się niezastąpionym elementem strategii  marketingowej.

 


Artykuł pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 14. Autorem artykułu jest Magdalena Drobek


 

 

Zostaw odpowiedź