Prawdopodobnie dziś wynik ten jest jeszcze wyższy – infografika powstała na podstawie badań z 2010 roku. ROPO to najmocniejszy w Polsce przykład coraz wyraźniejszego przeplatania się ze sobą handlu on-line i offline.
Kategorie produktowe, w których ROPO przejawia się najbardziej to telefonia komórkowa, RTV/AGD, turystyka, a także farmacja.
70% z tych, którzy poszukują opinii on-line ufa recenzjom produktowym zamieszczonym w sieci. Najważniejszym narzędziem poszukiwań informacji o planowanym produkcie są wyszukiwarki – aż 3/4 wszystkich badanych wskazało je jako pierwsze źródło swojej wiedzy.
Drugim źródłem wiedzy na temat produktów są porównywarki cenowe, a tylko o 2% ustępuje im informacja na stronie producenta. Wygląda na to, że internet w ogóle uznawany jest za bardzo wiarygodne źródło informacji, zaś kupujący zazwyczaj nie rozsądzają w szczególe z jak wiarygodnym źródłem wiedzy mają do czynienia.
Innymi słowy, jeśli podczas spaceru w galerii handlowej hostessa producenta wciśnie nam w dłoń ulotkę to prawdopodobnie będzie ona mniej wiarygodna, niż samodzielnie odnaleziona w sieci informacja – nawet na stronie producenta.
Infografika przytacza dwa różne badania, w których znacząco różni się rola for internetowych podczas wyboru wymarzonego produktu. Tak odmienne wyniki mają prawdopodobnie swoje źródło w innej metodologii – jednak przychylałbym się do tego, że ponad połowa Polaków czyta fora zanim wybierze jakiś produkt.
Powód jest prozaiczny – Google najczęściej odsyła właśnie na fora internetowe.