fbpx
chiny e-commerce

Jak duży jest chiński rynek e-commerce?

Na to pytanie odpowiadają autorzy raportu „E-commerce report: China” z Ecommerce Foundation. Raportu, który dzisiaj skrótowo omówimy.

Zacznijmy od tego, że chociaż Chiny są największą światową gospodarką i największym rynkiem e-commerce to ich potencjał nie doszedł jeszcze do szczytu możliwości. Raptem 6 na 10 Chińczyków posiada dostęp do Internetu, stąd jeszcze długa droga do wyczerpania ludzkich zasobów wśród e-konsumentów. Warto jednak pamiętać, że ci, którzy korzystają robią to na wskroś nowocześnie – głównie za pomocą telefonów komórkowych.

Dynamika obywateli uzyskujących dostęp do Internetu w Chinach robi wielkie wrażenie biorąc pod uwagę liczebność tego kraju – raptem 4 lata temu dostęp do sieci miało 5 na 10 Chińczyków. Co więcej, połowa z nich nie przekroczyła 54 lat.

Jak wygląda chiński e-commerce? Dobrze. Jest to znacząca instytucja, która ma wyraźny wpływ na całą gospodarkę – udział handlu internetowego w chińskim PKB sięga 5 procent, co jest wynikiem porównywalnym na przykład z Polską, która jest zaliczana do grona krajów rozwiniętych. To dość jasno pokazuje, gdzie aspirują Chiny.

Tak znakomity wynik jest możliwy głównie dzięki popytowi wewnętrznemu – Chiny szczycą się statystyką, która przebija wiele krajów zachodnich – blisko 8 na 10 Chińczyków korzystających z Internetu kupuje w e-sklepach. Jest to znakomity wynik, który po raz kolejny pokazuje, że jest to młode i dynamiczne społeczeństwo, które ominęło kilka etapów modernizacji i od razu wchodzi na wyższy poziom rozwoju.

Nie oznacza to, że Chińczycy są zamknięci na świat. Wręcz przeciwnie – aż 1/3 deklaruje, że kupuje za granicą! Zaś jeden na jedenastu kupuje TYLKO za granicą. Przy czym, chiński e-commerce także ma swoje problemy, bo 35 procent badanych zgłasza problemy z dostawami, w tym częste opóźnienia lub wręcz towaru w sklepie.

Na koniec informacje o rynku wewnętrznym. Największym chińskim sklepem jest Taobao – przynajmniej pod względem odwiedzin. Jeśli chodzi o obroty to góruje holdring Alibaba zaś drugi jest JD.com.

 

Zostaw odpowiedź