fbpx

Jak popularne marki popełniły „samobójstwo”

W czasach gdy światowe trendy akceptują coraz większe rozwadnianie marki warto przypomnieć kilka tych, którym podstawowe błędy strategiczne nie wyszły na zdrowie.

Zarówno małe jak i duże firmy nieustannie popełniają podstawowe błędy strategiczne, które w ostatecznym rozrachunku są brzemienne w skutkach.

Atari Inc.– w 1972 roku wypuścili pionierską grę Pong. Na koniec dekady była to najszybciej rozwijająca się firma w USA. Konsola Atari 2600 była najpopularniejszą na całym świecie, gdzie biła rekordy sprzedaży. W 1982 roku, firma wypuściła dwie gry, które okazały się wielką klapą. Jedną z tych gier była E.T. – która dzisiaj uznawana jest najgorszą grą jaką kiedykolwiek stworzono. Atari wydało mnóstwo pieniędzy na nowe gry, co przełożyło się na decyzję o sprzedaży firmy, która w 1984 roku trafiła w ręce Tramel Technology i straciła na popularności.

 

Hummer – w erze kiedy duże samochody są bardzo popularne, firma nie potrafiła znaleźć odpowiednich rozwiązań. Hummer z symbolu bogactwa stał się symbolem obciachu. Dodatkowo pojawił się kryzys paliwowy, a inżynierowie Hummera nie potrafili poradzić sobie w redukacji ilości spalania oraz dostosowania marki do wymogów środowiskowych. Firma również została sprzedana i straciła swoją dawną świetność.

 

DeLorean – kolejny popularny producent samochodów, który szczycił się modelem DMC-12 (wykorzystany w filmie ”Powrót do przyszłości”). Jednak bardzo słaba jakość wykonania, wysokie ceny oraz skandal narkotykowy, skutecznie zablokowały rozwój marki. Samochód cieszył się sporą popularnością u hobbystów, jednak nie można było liczyć na masową sprzedaż. Założyciel w 1982 roku został oskarżony o przemyt kokainy do USA, lecz po pewnym czasie został uniewinniony. Takiego szczęścia nie miała jednak firma, która jeszcze w tym samym roku upadła.

 

Polaroid – firma produkująca popularne aparaty fotograficzne. Swojego czasu był to lider na rynku. Jednak ze względu na rosnącą ilość aparatów cyfrowych, oraz dynamiczny rozwój rynku fotograficznego, popularność Polaroida gwałtownie spadła. Produkcję aparatów zaprzestano w 2007 roku, dwa lata później zrezygnowano z produkcji filmów dla aparatów Polaroidu.

 

Jak widać na tak znanych przykładach, błędy w prowadzeniu firmy jak nietrafione inwestycje, brak zwracania uwagi na trendy rynkowe i potrzeby konsumenta powodują, że nawet popularne i – wydawałoby się – silne marki, zostają wyparte przez rynek. Co ciekawe wszystkie wymienione firmy, cieszą się popularnością wśród hobbystów, jednak nie zyskały uznania w oczach współczesnego masowego klienta.

Tagi:,

Zostaw odpowiedź