fbpx

Jak pozycjonować serwis internetowy w branży turystycznej

Turystyka to intratny i szybko rosnący sektor e-biznesu. Mając na uwadze liczbę potencjalnych klientów, którzy mogą trafić
na nasze strony z wyszukiwarek internetowych, warto przeprowadzić odpowiednio optymalizację i pozycjonowanie serwisów.

Każdy, kto miał choć odrobinę do czynienia z branżą, wie, że pozycjonowanie serwisów turystycznych, hoteli itd., szczególnie tych, które sprzedają usługi najpopularniejsze,
to spore wyzwanie. W artykule podpowiem, jak walczyć z możnymi w branży,
z notorycznymi okupantami pierwszych pozycji w wyszukiwarce i wykroić kawałek tego rezerwacyjnego tortu dla siebie.


Dobra strona internetowa to nie tylko efektowne obrazki, lecz także treść oraz
użyteczność i wszystko to, co „pod maską”, a więc w kodzie. Do tego należy dodać obecność strony w internecie, a więc linki, pojawianie się nazwy na forach, blogach i w artykułach. Sukces całego projektu przyniesie zadbanie o wszystkie te elementy, a więc optymalizację strony, treść (content) oraz pozycjonowanie.

Optymalizacja serwisu internetowego

Dobra optymalizacja strony internetowej opiera się na dwóch filarach – SEO i usability. Nadal często, szczególnie w przypadku mniejszych stron, właściciele widząc w SEO magiczną receptę na rozwój interesu, chcą, by strona była „SEO friendly”. Zapominają przy tym o jej użyteczności, a więc pośrednio o swoich klientach, a przecież to oni są tutaj najważniejsi. Trzeba pamiętać o obu tych elementach, bo nie dość, że idą ze sobą
w parze, to decydują o osiągnięciu (lub nie) najważniejszego celu całego przedsięwzięcia, a więc o konwersjach. Co z tego, że użytkownik trafi na stronę, jeśli zagubiony szybko z niej ucieknie?

Optymalizując stronę pod kątem SEO, należy pamiętać o kilku elementach.
Nadal bardzo ważne są dwa metatagi – tytuł (title) i opis (meta description). Powinny się w nich znaleźć słowa kluczowe, ale nie ich wyliczenie, lecz zgrabne zestawienie oddające zawartość strony. Trzeba tutaj pamiętać, że te dwa elementy to kontener na frazy, które nie tylko pozwolą znaleźć się wyżej w SERP-ach, lecz także mają zachęcać użytkownika do odwiedzenia strony (to one wyświetlane są w tychże SERP-ach).

Ważne są również nagłówki – przede wszystkim H1 oraz kolejne Hx. Podobnie jak tytuły poszczególnych stron, powinny one zawierać słowa kluczowe oraz informować użytkownika, czego może się spodziewać na danej stronie.

Najważniejsze elementy optymalizacji użyteczności strony internetowej dotyczą nawigacji, czytelności treści oraz dostępności informacji i formularzy. Nawigacja jest szczególnie istotna w przypadku rozbudowanych serwisów, gdzie użytkownik łatwo może być przytłoczony ogromem informacji. Jasna struktura serwisu, nawigacja podstawowa i breadcrumbs powinny pomóc użytkownikowi poruszać się po stronie.

Warto, żeby strona miała dane kontaktowe (telefon, e-mail, formularz do szybkiego kontaktu) w zasięgu wzroku czytelnika. Popularnym sposobem na obsługę klienta poprzez serwis internetowy są czaty,  z których użytkownik może skorzystać z dowolnego miejsca na stronie, nie opuszczając jej.

Inny ważny element to możliwy minimalizm formularzy. Im prostsze są ścieżka zamówienia oraz formularz zakupu czy rezerwacji, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zakończy wizytę konwersją. W formularzu należy prosić tylko o te informacje, które są niezbędne do rezerwacji czy zakupu oraz do obsługi płatności. Takie uproszczenie z jednej strony ułatwia i przyspiesza zamówienie, ale też nie przerazi klientów, którzy często obawiają się o swoje dane osobowe. Z drugiej strony warto zadbać o możliwie szeroki wachlarz sposobów płatności – zwykle nie jest to wielkim problemem, bo systemy obsługi płatności lub moduły rezerwacyjne dostarczają gotowych rozwiązań.

Oczywiście można tutaj wymienić jeszcze wiele innych elementów (m.in. rich snippets, wykorzystanie Flasha, JavaScript, opisy linków i obrazów), ale dogłębna analiza wykraczałaby poza ramy tego artykułu. Na tym etapie pominę również kwestie optymalizacji typowo marketingowej (call to action, odpowiednia ekspozycja ofert itp.).

Treść, a pozycjonowanie serwisów

Dobry content może wykonać pół pracy (albo i całą) pozycjonowania za nas. Bez względu na to, czy mamy stronę hotelu, biura podróży, blog podróżniczy, serwis informacyjny itd., warto zadbać o systematyczne uzupełnianie ich o treści, które zainteresują kolejnych czytelników.

Chyba nie ma bardziej wdzięcznego tematu do tworzenia treści, zwłaszcza
takich, którymi bez problemu można się dzielić, niż turystyka i podróże. Przewodniki, doniesienia, informacje praktyczne, ciekawostki, opisy obiektów, a także własne blogi i fora – możliwości rozbudowy bazy informacyjnej, a więc contentu, są tutaj niemal nieskończone. To prawda, wygląda to na dużo pracy, ale naprawdę warto się jej podjąć.

Należy pamiętać, że magicznym słowem jest tutaj długi ogon (long tail) i każda kolejna strona to dodatkowych nawet kilkadziesiąt fraz, dzięki którym użytkownicy będą trafiali na naszą stronę. Warto również pamiętać, że użytkownicy wpisujący w pole wyszukiwania bardzo sprecyzowane frazy zwykle dużo częściej konwertują niż poszukiwacze ogólnych informacji.

1 komentarz

  1. Turysta 03-02-2015

Zostaw odpowiedź