fbpx

Jak skutecznie utrudnić klientowi skorzystanie z twojej oferty?

Zaczynam, choć z trudem, przyzwyczajać się do tego, że wielu właścicieli stron czy sklepów internetowych bardzo się stara, aby jak najszybciej… utracić klienta. Czasem nawet nie dają mu szansy, by wejść na stronę! A przecież to strona jest często pierwszym źródłem wiedzy o ofercie, firmie i sposobem na zakup.

A tu okazuje się, że dla wielu zaistnienie w internecie kończy się na „chcę mieć stronę, bo chcę”. A wtedy gdy już jest ta strona i ściągany jest na nią ruch, to okazuje się, że jest on mało wartościowy. Hmm, a może to sama strona przeszkadza w konwersji?

Tym razem przytaczam niezwykle ważne podstawy, bez których konwersja nie ma szans. Pisząc „podstawy”, nie mam na myśli poziomu wiedzy, ale coś, co leży u fundamentów budowy stron wszelkiego typu. A jak wiemy, fundament to podstawa. Zapraszam zatem dalej.

Kluczowe na dobry start

Jeśli masz już stronę WWW i chcesz poprawić jej skuteczność, to zacznij od ustalenia lub zweryfikowania celu tej strony – co chcesz, aby internauta zrobił, gdy trafi na twoją stronę, lub co ma zrobić na twojej stronie, aby spełnić cel? Ma coś przeczytać, kliknąć w reklamę, kupić, przejść gdzieś, zapisać się na newsletter lub zarejestrować w serwisie, zadzwonić…? Gdy to ustalisz, to zajmij się usunięciem możliwie wielu rzeczy, które od tego celu mogą odwieść lub utrudniają jego realizację. No tak, łatwo powiedzieć, ale co to właściwie może być? Już odpowiadam.

Pierwsza rzecz – niedziałająca strona. Bez przesady, dziecinny błąd?! A jednak zdarza się dość często. Nawet największym serwisom, które teoretycznie mają i zaplecze techniczne, i ludzi do pilnowania działania strony. Dbaj o to, by u ciebie strona zawsze funkcjonowała prawidłowo. Pamiętaj, żeby testować działanie strony na różnych przeglądarkach, również mobilnych, jeśli i taką wersję strony oferujesz. Nie ma strony = nie ma szans na zrealizowanie zakładanego celu.

Kolejny element fundamentów, podobnej kategorii co powyższy – strona ładuje się caaałeee wieeekiii. Jeśli wielu twoich potencjalnych klientów korzysta z wolnych łącz, a twoja strona jest wymagająca lub masz duży ruch i nie dość dobry serwer, to na własne życzenie tracisz konwersje. Czekanie na załadowanie się opornej strony jest bardzo irytujące. Pozwalają sobie na to tylko ci, którym bardzo zależy, by wejść na stronę.

Co może spowolnić działanie twojej strony? Jak wspomniałam, kiepski serwer/hosting, a także mnóstwo multimediów i wodotrysków typu audio, wideo, grafika i dodatkowych aplikacji. Jeśli coś nie jest konieczne, to po prostu tego unikaj.

Wyjątkowo ryzykowne niedopatrzenia

Dalej, brak kontaktu z tobą lub utrudniony kontakt przez na przykład niedziałający formularz. Jest to bardzo ważne. Zwłaszcza gdy sprzedajesz produkty drogie, niszowe czy trudne w obsłudze. Formularze to jedna z pierwszych rzeczy, które testuję, gdy ktoś prosi mnie o konsultację swojej strony. Dlaczego kontakt jest ważny? Dzięki niemu możesz bezpośrednio porozmawiać z klientem i doradzić mu, a często sprzedać. W formularzach wymagaj tylko podstawowych danych, które umożliwią ci odpisanie lub oddzwonienie (e-mail, telefon).

Stwórz czytelną stronę z danymi kontaktowymi (adres, telefon, e-mail, formularz, czat, komunikator – możliwe, że się sprawdzi). Dodatkowo telefon i e-mail podaj w stopce strony. Wszystkie te informacje muszą zawsze być aktualne. Dotyczy to również wszelkich kalendariów, cenników i aktualności – jak sama nazwa mówi, nie sprzed kilku tygodni, ale AKTUALNE.

Ponadto nigdy nie wymagaj więcej niż to konieczne. Na przykład nie wymagaj imienia, nazwiska, adresu, telefonu, e-maila, numeru GG… w formularzu kontaktowym, gdy tak naprawdę wystarczy ci tylko adres e-mail lub numer telefonu.


Artykuł o optymalizacji oferty pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 8


Zostaw odpowiedź