fbpx

Jak sprawdzić sklep internetowy? UOKiK radzi

W związku z licznymi próbami oszukiwania polskich konsumentów w Internecie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wesprzeć ich nowym poradnikiem, który podpowiada jak sprawdzić sklep internetowy.

To obowiązkowa lektura dla właścicieli sklepów internetowych.

 

 

Tylko w tym roku UOKiK złożył już 7 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury. Dotyczyły one przedsiębiorców sprzedających towary poza lokalem oraz przez Internet. Co zrobić, aby nie kupić w podejrzanym sklepie? Co właściciel sklepu powinien zrobić, aby rozwiać wątpliwości kupujących?

 

Zanim klikniesz, sprawdź:

 

1. Dane sprzedawcy, takie jak nazwa przedsiębiorcy, adres, email. Jeśli ich nie ma, zrezygnuj z zawarcia umowy. Uczciwy sprzedawca nie będzie miał powodu, by je ukrywać. Jeśli informacje na stronie są częściowe, przykładowo wyłącznie finezyjna nazwa firmy, ale brak adresu stacjonarnego przedsiębiorcy – pamiętaj, że ważne dla kupującego informacje można zweryfikować w inny sposób , np. w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zwróć uwagę na to, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorcy. Jeśli jest poza UE, w przyszłości może być bardzo trudno dochodzić praw, chociażby w przypadku złożenia reklamacji sprzedawcy, który ma siedzibę w dalekim kraju.

 

Rada dla przedsiębiorców: regulamin rozpocznij od informacji kto jest właścicielem sklepu, a nawet umieść tę informację w dolnej stopce strony. Szczególnie adres potwierdzający obecność sklepu w Polsce.

 

2. Przeczytaj regulamin. Sprawdź w szczególności następujące informacje:

 

wysokość opłat, zwróć uwagę na koszt towaru lub usługi, koszt dostawy, ewentualne kary umowne, a także na należności za samą rejestrację na portalu lub dostęp do jego zasobów.

czas na jaki umowa jest zawierana, np. czy sprzedawca zastrzega automatyczne przedłużenie umowy na czas oznaczony lub nieoznaczony. Zwróć uwagę na warunki rozwiązania umowy.

adresy pod które należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub reklamację i czy czynności te nie są obwarowane dodatkowymi wymaganiami.

bądź ostrożny – jeżeli w informacjach na stronie internetowej brak którejkolwiek z tych informacji lub są one niejasne, zrezygnuj z zawarcia umowy.

 

Rada dla przedsiębiorców: zawrzyj w regulaminie informacje, że prowadzenie i założenie konta w twoim sklepie internetowym jest bezpłatne – możesz uczynić to samo w miejscu rejestracji.

 

3. Klikając zawierasz umowę. Zakupy na odległość to specyficzny rodzaj umowy – nawet samo klikniecie na okienko „akceptuję regulamin” czy „zapoznałem się z regulaminem” może oznaczać zawarcie umowy. Pamiętaj, że jednocześnie może mieć miejsce zawarcie dwóch lub więcej e-umów (o korzystanie z portalu internetowego, umowa sprzedaży towaru lub o świadczenie usługi), a stroną poszczególnych rodzajów umów mogą być różne podmioty. Jaką umowę zawarłeś i z kim – to wiedza istotna w przypadku np. reklamacji wadliwego towaru.

 

Rada dla przedsiębiorców: informuj o szczegółach transakcji w mailach wysyłanych klientom zaraz po zawarciu umowy.

 

4. Zwróć uwagę na zakres żądanych danych i cel. Sprzedawca nie zawsze musi poznać numer telefonu komórkowego kupującego (w niektórych przypadkach jego podanie może oznaczać skorzystanie z usługi premium, polegającej na odbieraniu lub wysyłaniu kosztownych smsów).

 

Rada dla przedsiębiorców: warto zawrzeć podczas rejestracji klauzulę że dane zostaną wykorzystane wyłącznie do realizacji zamówienia.

 

4. Wybieraj rozsądnie formy płatności. Karta kredytowa, przelew, za pobraniem, a może zaliczka? Jeżeli nie jesteś pewien przedsiębiorcy u którego zamawiasz kosztowne zakupy, skorzystaj z przesyłki za pobraniem.

 

Rada dla przedsiębiorców: Oferuj przesyłkę za pobraniem.

 

5. Rozważnie podchodź do super okazji, ogromnych przecen. Nieprawdopodobnie niska cena i obowiązek zapłaty z góry mogą świadczyć o tym, że otrzymasz towar nieoryginalny, niskiej jakości lub który być może w ogóle do ciebie nie dotrze.

 

Rada dla przedsiębiorców: ostrożnie podchodź do przeceniania towaru i pozycjonowania się na niską cenę. Niedługo może być ona synonimem oszustwa.

 

6. Odstąpienie od umowy. W przypadku zawarcia umowy na odległość konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 10 dni. Pamiętajmy o wyjątkach: jeżeli jednak zgodziliśmy się (np. akceptując regulamin) na rozpoczęcie świadczenia usługi (np. pobierania plików), przed rozpoczęciem tego terminu, tracimy prawo bezkosztowego odstąpienia od umowy. Nie obowiązuje ono także wtedy, gdy zawieramy przez internet umowę o wykonanie jakiejś pracy (np. rejestrując się na portalu dla aktorów, modeli, zobowiązując się do promowania oferty na portalu społecznościowym) lub prowadzimy działalność gospodarczą. Osoba, która zawiera umowy w celu gospodarczym nie jest konsumentem, w związku z tym nie jest objęta ochroną, która wynika z przepisów konsumenckich.

 

Rada dla przedsiębiorców: Wyraźnie informuj o prawie odstąpienia od umowy i respektuj ją bezwzględnie.

 

I na koniec istotna informacja dla kupujących przede wszystkim:

UOKiK nie ma kompetencji do tego, by interweniować wtedy, gdy konsument został oszukany przez wirtualnego sprzedawcę np. konsument otrzymał towar nieoryginalny, lub towar w ogóle nie został wysłany. Urząd regularnie zawiadamia Prokuraturę o tego typu praktykach.

Zostaw odpowiedź