fbpx

Jak sprawnie importować spoza UE

Prowadząc sprzedaż na polskim rynku internetowym, wielu sprzedawców ogranicza swoją ofertę do asortymentu, którego dostawcami są polscy hurtownicy i producenci oraz dostawcy mający swoją siedzibę poza Polską, na obszarze Unii Europejskiej.

Wejście Polski do strefy wolnego handlu zniosło bowiem konieczność dokonywania formalności celnych, gdy towar kupujemy na terenie Wspólnoty. Jest to niewątpliwa korzyść. Dobry handlowiec nie powinien się ograniczać do utartych (standardowych) procedur, lecz nieustannie poszukiwać nowych, lepszych źródeł, aby cały czas wyprzedzać konkurencję.

W myśl klasycznej strategii konkurencji im większe bariery wejścia do danej branży, tym konkurencja w niej jest mniejsza. W tym przykładzie barierami będą znalezienie odpowiedniego, rzetelnego dostawcy, organizacja transportu oraz sprawne dopełnienie wszystkich formalności celnych, jakie wynikną po dotarciu towaru do kraju.

Jednakże „nie taki diabeł straszny, jak go malują”.

Dostawców możemy poszukiwać na wielu serwisach międzynarodowych, np.:

  • www.alibaba.com,

  • www.aliexpress.com,

  • www.made-in-china.com,

  • www.dhgate.com,

  • www.lightinthebox.com,

  • www.everbuying.com.

Serwis aliexpress.com jest submarką serwisu alibaba.com dedykowaną dla małych transakcji, także skierowaną do klientów detalicznych. Sprzedawcy prezentujący swoją ofertę w tym serwisie często, poza szybką wysyłką kurierem, oferują także tanią wysyłkę za pomocą poczty chińskiej lub hongkońskiej (czas dostawy 3–4 tygodnie). Koszt wysyłki do Polski to zaledwie kilkanaście złotych, przy czym często kwota ta wliczona jest w cenę towaru. Jest to dobry punkt wyjścia, aby zakupić pierwsze sztuki w celu sprawdzenia jakości produktu.

Sprawy celne przy imporcie spoza Unii Europejskiej

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mogą otrzymywać tylko małe ilości towaru przeznaczone wyłącznie na użytek własny (lub członków rodziny). Przesyłki muszą mieć charakter okazjonalny. Towary o małej wartości do 22 euro mogą zostać zwolnione z należności celno-podatkowych (opis poniżej).

Towar w większych ilościach mogą sprowadzać tylko zarejestrowane firmy.

Wartość celna towaru

W przypadku importu często stosowanym pojęciem będzie wartość celna towaru. Pamiętajmy, że składają się na nią:

  • wartość zakupionego towaru określona na podstawie faktury sprzedaży – może zostać zweryfikowana poprzez przedstawienie potwierdzenia przelewu/wyciągu z karty kredytowej/konta paypal,

  • koszt transportu oraz jego ubezpieczenia.

Dodatkowe opłaty, które mogą pojawić się w Polsce

W przypadku importu towaru spoza Unii Europejskiej należy liczyć się z dwoma rodzajami opłat, jakie zobligowani będziemy zapłacić. Pierwszą z nich jest cło, które istnieje w przypadku określonych grup produktów. To, czy dany produkt jest objęty cłem, oraz jego wysokości możemy sprawdzić na stronie http://isztar.mf.gov.pl/. Za pomocą wyszukiwarki znajdziemy odpowiednią klasę produktów, do których należy nasz towar. Wysokość cła to zazwyczaj od zera do kilkunastu procent od wartości celnej.

Drugą daniną, jaką przyjdzie nam zapłacić w Polsce, jest podatek VAT w wysokości 23% od wartości celnej powiększonej o cło. Podatek od wartości dodanej, który płacimy w momencie importu, wliczany jest do rejestru podatku naliczonego (dotyczy czynnych płatników VAT).

Odprawa celna

Podstawowym warunkiem dokonania odprawy celnej przez importera jest zarejestrowanie się w systemie EORI. Rejestracji należy dokonać samodzielnie w najbliższym oddziale celnym – trwa ona kilkanaście minut.

Niezależnie od rodzaju transportu, który wybierzemy (kurier, cargo lotnicze, drobnica morska, transport kontenerowy), jesteśmy zobligowani do zgłoszenia towaru do odprawy celnej. W sytuacji gdy korzystamy z usług kuriera (np. DHL, UPS) lub jego pośrednika, to organizując taki transport, zostaniemy poproszeni o upoważnienie do reprezentowania nas przez agencję celną firmy kurierskiej przed urzędem celnym. Organizujący nasz transport spedytor lotniczy (pow. 100 kg) lub morski prawdopodobnie sam posiada własną agencję celną. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby odprawę wykonała inna, wybrana przez nas agencja.

Organizując transport, koniecznie porównajmy ofertę cenową naszego dostawcy z ofertą firm na polskim rynku. W przypadku importu z Chin drogą morską (dotyczy drobnicy) często spotykamy się z sytuacją, gdy sprzedawca chiński celowo ukrywa część kosztów za transport morski. Różnica wychodzi często dopiero wtedy, gdy towar wpływa do portu w Gdyni, gdzie okazuje się, że odbiorca musi dopłacić ponadstandardowe koszty przeładunku towaru.

W przypadku towaru wysyłanego na paletach drewnianych upewnijmy się, że nasz dostawca wykorzystuje wyłącznie palety fumigowane, tzn. odrobaczone za pomocą specjalnej mieszanki chemicznej. Każda paleta musi posiadać charakterystyczny znak jodełki. Brak fumigacji na opakowaniach drewnianych może spowodować zwrócenie towaru do dostawcy.

Główne zadania urzędu celnego:

  • weryfikuje rzeczywistą wartość towaru z kwotą na fakturze;

  • pobiera należne cło oraz podatek VAT;

  • sprawdza, czy towar jest dopuszczony do obrotu na terenie Unii Europejskiej, w szczególności sprawdza, czy:

    • posiada certyfikat zgodności CE (dotyczy wszystkich urządzeń elektrycznych),

    • towar nie narusza praw własności intelektualnej (podróbki).

Ponadto musimy dostarczyć fakturę sprzedaży (konieczne jest przetłumaczenie listy produktów na język polski). Na fakturze, poza wszystkimi danymi, jakie są standardowo wymagane w Polsce, powinna być informacja o tym, kto ponosi koszty transportu, oraz umieszczony powinien zostać kraj pochodzenia towaru. Najpopularniejsze warunki to EXW, gdy to my płacimy za transport od drzwi nadawcy, lub FOB w transporcie morskim, gdy płacimy za transport od portu morskiego w kraju nadawcy. W przypadku transportu lotniczego odpowiednikiem FOB są warunki FCA.

Jeśli na fakturze brakuje dokładnej listy produktów, musimy posiadać tzw. packing list, czyli informację, ile sztuk każdego produktu znajduje się w przesyłce.

Dla niektórych towarów, jak np. ubrania, tekstylia, wymagany jest certyfikat (świadectwo) pochodzenia – jest to dokument, który świadczy o pochodzeniu importowanego towaru, czyli określenie, gdzie dany towar został wyprodukowany. W przypadku niektórych produktów wymagane mogą być także licencje i pozwolenia.

Urząd celny zawsze ma prawo wezwać nas do uzupełnienia dokumentacji.

Po odprawie celnej otrzymujemy dokument odprawy celnej w wersji elektronicznej – tzw. PZC, który jest dla nas dokumentem kosztowym oraz potwierdzeniem dopuszczenia towaru na rynek UE.


Artykuł pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 22.


Zostaw odpowiedź