fbpx

Jak umorzyć zaległy podatek – poradnik

Firmy będące w trudnej sytuacji finansowej mogą liczyć na przychylność fiskusa w kwestii płacenia podatków. Chcąc jednak z niej skorzystać muszą pamiętać, że robi to z reguły uznaniowo i tylko do określonych kwot.

Średnia suma takiego umorzenia to 2 tys. zł, rozłożyć na raty można natomiast zaległości do ok. 10 tys. zł. W przypadku odroczenia płatności możliwe jest to do kwoty 50 tys. zł. Jakie warunki trzeba spełnić, by móc skorzystać z takiej pomocy?

Urząd Skarbowy może zastosować dość szeroki zakres ulg dotyczących spłaty zaległości finansowych prze firmę. Podatnik może liczyć nie tylko na odroczenie terminu płatności, ale również na rozłożenie całej kwoty na łatwiejsze do spłacenia raty, wraz z odsetkami. W szczególnych przypadkach możliwe jest również całkowite umorzenie zaległego podatku oraz odsetek za zwłokę, a także opłaty prolongacyjnej. Decyzja o skorzystaniu z jednej z tych ulg jest uznaniowa i w każdym przypadku musi być uzasadniona ważnym interesem podatnika lub społecznym.

Czym jest ważny interes podatnika?

Nie został on opisany w żadnej definicji, a to daje dużą swobodę w jego interpretacji.

– Dzięki analizie wielu wyroków sądowych, które zapadały w takich sprawach, można dojść do wniosku, że z ważnym interesem mamy do czynienia w momencie, gdy podatnik utracił możliwość zarobkowania lub swój majątek. Oczywiście muszą to być okoliczności nadzwyczajne, na które sam zainteresowany nie miał wpływu – mówi Agata Łapińska, menadżer działu podatkowego w ASB Tax.

To jednak na podatniku ciąży obowiązek zgromadzenia wszelkich danych niezbędnych do potwierdzenia swojej trudnej sytuacji.

Ulga możliwa jedynie, gdy podatnik nie zarabia

Niestety podatnik nie może liczyć na ulgi, jeśli posiada źródło dochodu. W takiej sytuacji organy podatkowe nie udzielają pomocy w spłacie zaległości. Przedsiębiorcy nie usprawiedliwia nawet brak wiedzy prawniczej, którego konsekwencją są powstałe długi wobec fiskusa.

Interes publiczny

Jest to szeroko rozumiane działanie w interesie państwa.

– Przesłanka „interesu publicznego” występuje w sytuacji, w której uregulowanie zaległości doprowadzi podatnika do konieczności skorzystania z pomocy społecznej. Czyli rezultatem zapłaty należności, będzie w efekcie obciążenie Skarbu Państwa kosztami późniejszej pomocy dla tego podatnika – wyjaśnia Agata Łapińska z ASB Tax. Taka sytuacja powinna już obligować fiskusa do przyznania ulgi w spłacie.

Kiedy rozłożyć, a kiedy umorzyć?

Orzecznictwo sądów sugeruje, że rozłożenie zaległości na raty powinno sprzyjać dalszej spłacie zobowiązań. Jednak ciężko jest mówić o tym, gdy miesięczne przychody podatnika są równe jego wydatkom. To skutkuje dalszymi trudnościami w spłacie, nawet w spłacaniu rat.

– W takich przypadkach organy podatkowe najczęściej decydują się na całkowite umorzenie zaległości – mówi Agata Łapińska z ASB Tax.

Pomoc de minimis

Jeżeli wniosek o ulgę w spłacie zaległości podatkowej dotyczy przedsiębiorcy, to organ podatkowy powinien także dokonać analizy możliwości udzielenia takiej firmie tego rodzaju pomocy. Możliwe jest to w przypadku, gdy dotychczas umarzane kwoty nie przekroczyły 200 tys. euro. w dowolnym okresie 3 lat budżetowych. Dla przedsiębiorców z sektora transportu drogowego limit ten wynosi 100 tys. euro. Konieczne jest też ustalenie, czy nie prowadzą oni działalności, która jest wyłączona z tego rodzaju pomocy. Pewne ograniczenia dotyczą tu np. sektora rybołówstwa, akwakultury czy też przemysłu węglowego.

Po otrzymaniu decyzji o odmowie udzielenia ulgi, podatnik może jeszcze złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Ze względu na uznaniowy charakter tych decyzji kontrola ich zasadności sprowadza się do oceny, czy organ podatkowy uwzględnił wszystkie czynniki wskazujące na ważny interes podatnika lub publiczny. Sąd odwoławczy sprawdza również, czy nie naruszono zasady swobodnej oceny dowodów. Kontroli nie podlega uznanie samo w sobie, ale sposób, w jaki nastąpiło zebranie i rozpatrzenie materiału dowodowego. Badane jest też uzasadnienie stanowiska organu, a także to, czy ocena organu podatkowego była właściwe uzasadniona, tzn. czy nie była oceną dowolną.

Zostaw odpowiedź